Album despre artistul vizual Vasile Pop Negresteanu
http://www.e-galerie.ro/main.php/v/pop+negresteanu+vasile/
http://www.modernism.ro/2017/02/13/vasile-pop-negresteanu-semne-din-lada-cu-zestre-cotroceni/
CURRICULUM VITAE
Data si locul naşterii
28 decembrie 1955, Negreşti - Oaş
Studii
1970-1975 Liceul de Muzică şi Artă Plastică Baia Mare(1970-1971),Satu Mare;
1976-1980 Institutul de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” - Bucureşti
Secţia Artă Monumentală si Restaurare - clasa Profesor Vasile Celmare si Nicolae Groza;
1980-1981 An de specializare în artă monumentală şi restaurare;
Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din anul 1984.
Activitate profesională (selectiv)
Ȋncepând din 1978 participă la toate expoziţiile tineretului (până in 1992), municipale, republicane, omagiale, organizate în Bucureşti, precum şi expoziţii de grup organizate in Bucureşti şi în ţară;
1987 - Salonul de Acuarelă - Galeria Orizont;
1987-2007-Art’Bunavestire-Galeria Dr. Mihai Pop a Muzeului Etnografic al Ţării Oaşului - expoziţie anuală a pictorilor din Negreşti-Oaş;
1988 - Atelier 35, Baia Mare;
1988 - Filaterie si Numismatică - Casa Armatei, Bucureşti;
1989 - Centenar Eminescu - Sala Dalles, Bucureşti;
1991,1992,1994,1995 - Salonul de Primavară - Teatrul Naţional, Bucureşti;
1991 - Confluenţe - Galeria Gala, Bucureşti;
1992 - Salonul de Primavară - Teatrul Naţional, Bucureşti;
1992 - Bienala Gh. Petraşcu, Târgovişte;
1992 - Bacovia - Muzeul de Artă, Bacău;
1993 - Salonul Naţional de Artă Plastică Contemporană- Teatrul Naţional, Bucureşti;
1993 - Expoziţie de Grup - Galeria Orizont, Bucureşti;
1994 - Salonul de Primavară - Teatrul Naţional, Bucureşti;
1995 - Salonul de Primavară- Teatrul Naţional, Bucureşti;
1995 - Pictori Contemporani ai Ţării Oaşului- expoziţie de grup-Muzeul de Artă Satu-Mare;
1996 - Primul Salon al Filialei U.A.P. Bucureşti - Galeria Apollo;
1996 - Expoziţia Municipală ARTEXPO, Teatrul Naţional, Bucureşti;
1997 - Expoziţia Centenarului Centrului Artistic Baia Mare - Muzeul de Artă Baia Mare;
1997 - Artă Contemporană Românească - Muzeul de Artă Reşiţa;
1997 - Saloanele Moldovei - Muzeul de Artă Bacău si Chişinau;
1997 - Salonul de Desen în creion - Galeria Apollo Bucureşti;
1997 - “Eseu interior” - Muzeul de Artă - Satu-Mare;
1997,1998 - Expoziţie de grup (Tabăra de pictură N. Grigorescu -Comarnic) -Muzeul de Artă Ploieşti ;
1998 - Expoziţie de Artă Contemporană - Muzeul de Artă Buzău;
1998 - Saloanele Moldovei - Muzeul de Artă Bacău - (expoziţie itinerantă);
1998 - Muzeul de Artă Reşiţa - Salonul Naţional de Artă- ediţia a-II-a;
1998 - Festivalul de vară - Pictură, Sculptură, Grafică si Artă decorativă- World Trade Center - Bucureşti;
1999 - Salonul Internaţional de Desen -Arad ;
1999 - Expoziţia Taberei Internaţionale de Pictura -Baia Mare ;
1999 - Târgul Internaţional de Artă-Palatul Cotroceni - Bucureşti ;
1999 - Salonul de Artă Bucureşti -Galeria Apollo ;
1999 - Salonul Naţional de Artă Contemporană -Bârlad ;
1999 - Târgul de carte “Gaudeamus”-pavilionul central ROMEXPO,Bucureşti;
2000 - “Foc,Apă,Aer,Pamânt”- Galeria Apollo,Bucureşti;
2000 - Târgul Internaţional de Artă- Circul de Stat,Bucureşti;
2000 - Salonul de Artă Contemporană-Sala de expoziţii “Constantin Brâncuşi” a Parlamentului României;
2001 - Copilul în Arta Plastică -Galeria Apollo,Bucureşti;
2001 - Salonul de Artă “Memorie, Mitologie…”-Sala Dalles,Bucureşti;
2002 - Salonul Naţional de Artă –ROMEXPO,Bucureşti;
2002 - Salonul de Acuarelă- Galeria Artelor,Cercul Militar,Bucureşti;
2002 - Expoziţia simpozionului de artă modernă,Carei- Muzeul de Artă Satu Mare;
2002 - Lumină de toamnă-World Trade Center,Bucureşti;
2002 – Alternative - salon de artă, Sala Dalles,Bucureşti;
2002 - Concursul Naţional “ Ion Andreescu”-Muzeul de Artă,Buzău;
2002 - Concursul Naţional de Acuarelă C. Găvenea- Muzeul de Artă ,Tulcea;
2002 - Eurocarpatica I - Muzeul de Artă Baia Mare;
2002,2004 -Arta Dialogului European- Noua Colonie Internaţională de la Baia Mare- Muzeul de Artă Baia Mare;
2003 - Peisaj şi Natură moartă -World Trade Center,Bucureşti;
2003 - Artişti Plastici din Bucureşti la Pontul Euxin”-Muzeul de Artă Constanţa;
2003 - Salonul Artelor –Galeriile U.A.P .Bucureşti;
2003,2004,2005,2006 - Saloanele Moldovei- Muzeele de Artă din Bacău şi Chişinău;
2003 - Bienala Naţională de Artă Plastică Lascăr Vorel –Muzeul de Artă Piatra Neamţ;
2004 - Anuala Artelor -Baia Mare;
2005 - Eurocarpatica II -Muzeul de Artă Baia Mare;
2004 - Salonul Artelor-Galeriile U.A.P. Bucureşti;
2005 - Bunavestire Art ,Galeria Apollo,Bucureşti;
2004 - Interart -Muzeele de Artă din Satu Mare şi Oradea;
2004 - Arta Plastică Religioasă,Galeria Artis Bucureşti şi Galeria de Artă ,Craiova;
2006 - La vie en rose- World Trade Center,Bucureşti;
2005-2006 - Artişti Plastici Bucureşteni Originari din Ardeal”-Galeria Apollo,Bucureşti;
2007 - Arta Plastică Religioasă- Galeria Apollo,Bucureşti şi Muzeul de Artă ,Craiova;
2006-2007-Salonul Naţional de Artă,Bucureşti;
2006-2007-2008 - Expoziţiile Simpozionului de Artă Contemporană “Formă ,Culoare,Timp”-ediţiile I,II,III,Galeria de Artă Dr. M. Pop,Muzeul Ţării Oaşului-Negreşti-Oaş;
2006,2007 - Expoziţiile Simpozionului de Artă Contemporană “Formă ,Culoare,Timp”-etiţiile I si II- Galeria Apollo TNB-Bucureşti.
2008 – Tradiție și postmodernitate – Galeriile de artă Focșani și Muzeul de Artă Bacău
2008 – Retrospectivă Soleil de l’Est -artiști romani contemporani - Muzeul de istorie al municipiului București (Palatul Șuțu)
2008 - Salonul Mic –București; “Secțiuni “ Galleria Căminul Artei ,București
2009 - Itinerarii medievale ,Galeria Orizont-București
2009 - Secvențe de atelier ; Galeria Căminul Artei-București
Expoziţii personale
1975 - Casa de Cultură din Negreşti-Oaş; 1994 - Galeria Orizont -Bucureşti;
1995 - Muzeul de Artă- Baia Mare;
1995 - Galeria de Artă a Muzeului Ţării Oaşului, Negreşti-Oaş;
1997 - Sala de expoziţii a Palatului Parlamentului şi Camera Deputaţilor;
1997 - Desen ,Acuarelă,Tempera, Pastel - Galeria AR’TEI - Bucureşti;
1999 - Punct, Linie, APRILIE, Suprafaţă, Culoare - Muzeul de Istorie şi Arheologie -Baia Mare ;
2000 - Muzeul Judeţean Satu Mare;
2000 - Muzeul Naţional de Artă ,Cluj Napoca;
2000 - Muzeul de Arheologie şi Istorie Zalău- Secţia de Artă Ion Sima;
2000 - Muzeul de Artă Satu Mare- Expozitia Taberei Internaţionale de Creaţie “Carei 2000”;
2000 - Muzeul Maramureşului,Sighetul Marmaţiei-Casa Muzeu Dr. Ioan Mihalyi de Apşa;
2002 - “Bunavestire Art”-Galeria Apollo,Bucureşti;
dec.2003-ian 2004 -Casa Vernescu,Bucureşti;
2004 - Centrul Cultural al Ministerului de Interne;
2005 - Galeria Fundaţiei “Baku Art Galery”,Bucureşti.
Lucrări de artă monumentală
1979 - Compexul Viticol Ștefăneşti - Argeş (in colaborare cu D. Gogu, tempera cu ou pe zid);
1980 - Institutul de Istorie “Nicolae Iorga”-Bucureşti (lucrare de diplomă în colaborare cu Gheorghiţa şi Gregorian Rusu şi Dan Gogu, tempera cu ou pe lemn)-lucrare demontată;
1982 - 1989 - lucrări de restaurare şi pictură monumental-decorativă la Palatul Cotroceni din Bucureşti;
1989 - Muzeul Mânăstirii Brâncoveni - “Sacrificiul Brâncovenilor”, frescă,(400/1200 cm);
1997 - “Cina cea de Taină”- ulei pe pânză, 180x600 cm ,2005 - ”Bunavestire”-ulei pe pânză si lemn aurit, 2006-“Naşterea Domnului”-ulei şi foiţă aurie pe pânză,120x160cm ; “Invierea”-ulei şi foiţă aurie pe pânză,120x160cm –Biserica “ Bunavestire” a Spitalului din Negreşti-Oaş;
2001 - Biserica Greco-Catolică “Sf. Maria”,Baia Mare - “Ȋncununarea Fecioarei în prezenţa Apostolilor”, ulei pe pânză;
2003-2008 - Catedrala Ortodoxă “Duminica Tuturor Sfinţilor”din Negreşti Oaş - iconostasul (ulei pe lemn) si altarul (frescă).
Manifestări internaţionale (selective)
1978 - Nviregghaza, Ungaria - expoziţie organizată de filiala UAP Satu Mare;
1984 - Simpozion Internaţional al Tineretului, Senej,Moscova;
1990 - Expoziţie Itinerantă “România salută Europa” în Belgia, la Bruxelles (Institutul Superior de Studiu al Limbajului Plastic , Grădina Botanică - Centrul Cultural al Comunităţii Franceze) şi in Franţa la Paris (Biblioteca Română);
1990 - Expoziţie Internaţională de Miniatură - Ottawa - Canada;
1991 - Salonul Est-European de Miniatură ‘ 91 Oudenbosch - Olanda;
1991 - Expoziţie de Grafică “Arta împotriva războiului” - Majdanek - Polonia;
1991 - Expoziţie Internaţională de artă plastică - Nice - Franţa;
1992 - Prima Bienală de Artă Plastică Contemporană a Ţărilor Francofone - San Senart - Franţa;
1992 - Expoziţie itineranta în Italia (Torino, Savigliano, Varese, Laveno, Mombello, Santia);
1993 - Variaţiuni Mozart - Fabriano -Italia;
1996 - Participă cu două lucrări de pictură la “Semana de la Solidaridad por Madrid del Mundo” (Madrid ,25 Noiembrie - 5 Decembrie) si 5 lucrări de pictură la “Feria de Las Americas” - Madrid cu ocazia calătoriei de documentare şi studii în Spania;
1999 - Salonul Internaţional al desenului -Arad,România;
1999 - Expoziţia Taberei Internaţionale de pictură - Baia Mare,România;
1999 - Târgul Internaţional de Artă - Palatul Cotroceni,Bucureşti,România;
2000 - Expoziţia Internaţională de artă contemporană “ Artista dell anno 2000”,Galeria “Il Collezionista” Roma.Italia;
2001 – “Premio Roma- artista dell anno 2001” -Galeria ‘Il Collezionista” ,Roma,,Madrid, Marsilia;
2001 – “Sen’Art Contemporain “-San Senart,Franţa;
2001 – “ D.Fleiss&East West Artists” -Istambul,Turcia;
2002 - Expoziţia Internaţională de Artă Româneasca-Galeria Sordertalje,Stockholm,Suedia ;Biblioteca Naţionala din Oslo,Norvegia;
2002 – “Gran Premio Internationale del’Arte “-Asociaţia Internaţională “Il collezionista”Roma,Italia-expoziţii la Veneţia, Barcelona,Bruxelles,Florenţa;
2002 - “La tellacia d’Oro”-expoziţie internaţională de artă -Torino,Italia;
2002 - a 4-a Bienală Internaţională – “ Arte del terzo Millenio”-Roma,Italia;
2002 - “D. Fleiss & East West Artists”- Galeria MU-Terem,Debrecen,Ungaria;
2002 - Târgul Internaţional de Arte vizuale-Teatrul Naţional Bucureşti,România;
2002 - “Premio Espoarte 2002”-Muzeul de Artă Contemporană Albisola Marina,Italia;
2002 - a 4-a Bienala “AstrArt” - Roma,Italia;
2002 - Târgul Internaţional de Artă “Reggio Emilia” - Galeria ‘Il Collezionista” , Roma,Italia;
2002 - “Arta Românească Contemporană”-UNESCO-Ambasada României din Atena,Grecia;Biblioteca Naţionala din Oslo,Norvegia;
2003 - “Grand prix international d’art” - Muzeul “Art Spontané “,Bruxelles,Belgia;
2003 - “ La Tellacia d’oro” - Torino,Italia; Montecarlo,Franţa;
2003 - “Artă Românească Contemporană”-UNESCO- Ambasadele României din Praga,Varşovia, Moscova; Palatul Prinţesei Sofia din Sankt Petersburg;
2003 - “Lumina de la Nord la Sud”-anul cultural românesc,Stockholm,Suedia;
2004 - “Artă Româneasca Contemporană”-Academia di Romania,Roma,Italia;
2006 - Sarjah Art Museum;
2007 - “Artişti Români Contemporani ”-UNESCO-Muzeul Naţional de Etnografie-Belgrad,Serbia;
2006 - Expoziţie de grup “ Art Bunavestire”-Galeria Arcade,Trois,Franţa;
2006 - Expoziţie in Sala Consiliului Municipal - La Collure,Franţa;
2007 - “La telaccia d’oro” -Torino,San Remo,Monte Carlo;
2007 - Galeria “Passarelle” - Tours,Franţa;
2007 - Bienala Internaţionala de Artă Contemporană-Galeria de Artă Arad,România;Ungaria,Croaţia,
Serbia;
2007 - Espace UVA” –Montmartre,Franţa ;
2007 - Salonul de Toamna “Grand Palais”- Saria,Spania.
2008 - Retrospectivă de pictură contemporană românească -(Soleil de l’Est) –Fundația Taylor -Paris
2008 - Centro Arte Lupier- Brescia ( IT) “ locadinae vene ad abitare in mezzo a noi “-expoziție internațională de artă
2009 – Expoziții de Artă Contemporană org.de Galerria Anagma-Valencia…la:
Maison D’Espagne de la region Parisienne ; Centrul Social CristinaGarcia-Saint –Deni-Fr. ;Galleria Anagma Copenhaguen”Artistas Anagma Enitinerante PROEuropa 2009
Calătorii de documentare
1996 - Madrid,Toledo,Sevilla-Spania;
1998 - Tunisia,Grecia;
1999 - Germania,Franţa,Belgia,Olanda,Cipru;
2000,2004 - Turcia;
1996 – Sejur de creație și documentare Madrid, Toledo, Sevilia.-01.08 -30 12 1996-invitat de CAIM (centro de accion-intercultural de Madrid )
2006-sejur de documentare si creaţie la invitaţia Asociaţiei Culturale Internaţionale “Soleil de l’Est” la Chateau de Trousse-Barrière,Briare,Franţa.
Lucrări în muzee
Muzeul de Istorie - Galaţi, Muzeul de Artă - Satu Mare, Muzeul de Artă - Baia Mare, Palatul Prezidential Cotroceni ,Muzeul Naţional Cotroceni, Colecţia Ministerului Culturii, Arhivele Statului Român, Casa Centrală a Armatei, Bucureşti, Muzeul Ștefan Luchian din Ștefănesti, Muzeul Ţarii Oaşului din Negreşti-Oaş, Muzeul de Artă Ploiesti, Colecţia Parlamentului României - Camera Deputatilor,Primăria Oraşului Negreşti-Oaş… si colecţii particulare din România şi în colecţii particulare din Argentina, Anglia, Belgia, Canada, Elveţia, Franţa, Germania,Italia,Japonia, Rusia, Olanda, Suedia, Spania, Grecia, S.U.A. , Israel , Turcia si Cipru.
Tabere de creaţie
1983 - UTC Baia Mare;
1984 - Simpozion Internaţional al Tineretului - Senej, Moscova;
1985 - UTC Câmpeni;
1986 - UAP Seini;
1988 - UTC Baia Mare;
1987 - Tabăra de Peisaj N. Grigorescu - Comarnic;
1999 –Tabăra Internaţională de Pictură - Baia Mare;
2000 –Tabăra Internaţională de Pictură Carei;
2001 -Universitatea de Vară “D. Fleiss & East West Artists”-Carei; Expoziţie la Satu Mare;
2002 -Al 4-lea Simpozion de Artă Modernă “ D. Fleiss &East West Artists”-Carei; Expoziţie la Muzeul de Artă Satu Mare;
2003,2004,2005,2006,2007 -Simpozion de Artă Modernă “D. Fleiss &East West Artists”-Carei ;Expoziţii la
Muzeul de Artă Satu Mare;
2006,2007,2008 -Simpozion de Artă Contemporană “Formă,Culoare,Timp”- pictură,sculptură,creaţie
fotografică şi transfotografică-Negreşti-Oaş – curator si participant.
2008 –2009 -Simpozion International de artă Contemporană- Stuttgart (Decembrie-Ianuarie)
Premii
1983 - laureat al Festivalului Naţional “Cântarea României”;
1984 - premiul I la Expoziţia Naţională de Artă Plastică a Tineretului;
1985 - premiul Uniunii Artiştilor Plastici pentru Artă Monumentală;
1987 - premiul I la Expoziţia Republicană a Festivalului “Cântarea României”;
1987 - premiu la Expoziţia de Artă Plastică a Tineretului;
1987 - premiul Organizaţiei Pionierilor;
1994 - premiul I Ex Libris José Martí-Casa Americii Latine, Bucureşti.;
1999 -premiul “Corneliu Baba” pentru pictura la Concursul Naţional de Artă Contemporană”Nicolae Toniţa”,Bârlad;
2000 -“Premio Roma”-artistul anului 2000-Galeria “Il Collezionista”,Roma,Italia;
2002 -“La tellacia d’oro”- premiul 5 la Expoziţia Internatională de Artă,Torino,Italia;
“Arte dell Terzo Millenio”-Roma;
2006 - Cetaţean de onoare al oraşului Negreşti-Oaş.
2002 - Nominalizat pentru Premio Della Cultura Della Presidenza Del Consiglio Dei Ministri - Quarta Biennalle Internazionnale - Di Roma ArteDell Terzo Millenio – (Palazzo Valentini, Sala Giubleo)
Bibliografie (selective.)
Gheroghe Cosma , Ed Istorică Românească, Ed Meridiane 1986;
Marina Preutu, Sub flamuri de August, Ed Meridiane 1989;
Petre Popescu -Gogan, Ecouri Eminesciene, Ed. Meridiane , 1989;
Ovidiu Suciu- Călătorie prin Oaş-Ed.Dacia,1989;
Filiala U.A.P. Bucureşti - Catalog, 1996;
Alexandre Ciubuc, Vasila Florea, Negoiţa Lăptoiu; Enciclopedia Artiştilor Români Contemporani -vol. I, Editura ARC 2000, 1996;
The new artist no. 3-BB International Fine Arts Gmbh,International Management for Artists-Zurich-Caslano/Lugano-London,1999;
World of art –Contemporary Art Lexicon -Revistă Internaţionala de Artă- număr special 2000 -pag. 50-51;
Flash Art –oct/nov.2000,pag. 28;
“Archeus-Limes”-Revistă de Literatură si Artă ,Baia Mare ,2000;
Catalogul Expoziţiei Naţionale de Artă ROMEXPO 2002;
Ruggero Sicurelli- Picasso allo spachio alle origini della creativitá artistica ,Ed. Treviso,2002.
2008 -Presences de la Peinture Contemporaine Roumaine en France avec “Soleil de l’Est” entre 1990-2008 –Editura ARCADE București 2008
Adresa atelier : B-dul Carol I , nr. 10 Et.2, Sector 3, cod 030164, Bucuresti
Telefon : 021 3132693(atelier), 021 3184842 (acasa), 0741557372
E-mail: pop_negresteanu2@yahoo.com
***
Vasile Pop-Negreşteanu
(Locul absolut şi timpul relativ)
de Corneliu OSTAHIE
Spre deosebire de moldoveni, sau mai bine zis spre deosebire de unii moldoveni care, sătui de bancurile nesărate făcute pe seama lor, îşi dau limba „lată” la ascuţit pentru a nu fi recunoscuţi atunci când îşi părăsesc locurile de baştină şi se stabilesc prin alte zone ale ţării, oşenii rămân fără excepţie, ei înşişi oriunde s-ar duce şi oricât ar încerca să-i şicaneze unii sau alţii. Ba mai mult, parcă se străduiesc anume să atragă atenţia asupra faptului că ei sunt altfel decât restul lumii. Vasile Pop-Negreşteanu, oşean get-beget, nu face nici el excepţie de la această regulă. Umblă mereu cu un fluier în buzunarul interior al hainei şi îl scoate tacticos ca să-ţi cânte în cele mai neaşteptate momente şi împrejurări, chiar şi pe stradă, dacă se întâmplă să-l întâlneşti şi el simte nevoia să te salute într-un alt mod decât folosind cuvintele. În plus de asta, dacă mai ai şi ocazia să-i treci pragul atelierului, vei constata că primul lucru de care se ocupă după ce-ţi deschide uşa nu este buchetul de flori sau sticla cu vin pe care i le întinzi, ci o ceteră, la care îţi intonează musai câteva acorduri vesele în semn de bun venit. Unii ar putea crede că joacă teatru, iar alţii ar taxa aceste manifestări ca pe nişte excentricităţi. Nimic mai fals, însă.
Procedând astfel, Vasile Pop-Negreşteanu nu face altceva decât să se comporte după cum îi dictează propria condiţie de om şi de artist care, pentru că nu poate concepe să se rupă de spaţiul în care a văzut lumina zilei, este condamnat să-şi poarte locul de baştină peste tot, fie şi sub forma dematerializată a amintirilor, visurilor, aspiraţiilor şi simbolurilor. „S-a scris despre mine, şi nu o singură dată, că mă inspir din peisajele, folclorul, tradiţiile şi spiritualitatea Oaşului. Cu tot respectul pentru autorii respectivi, trebuie să spun că aşa ceva nu este posibil, întrucât Oaşul se află în mine însumi şi nu înseamnă nicidecum o realitate exterioară la care să mă uit şi pe care să o reproduc apoi în lucrările mele. Oricât de metaforic, sofisticat sau filosofic ar suna o astfel de afirmaţie, lucrurile sunt, din punctul meu de vedere, mai mult decît simple: energia locului natal îţi este înscrisă în gene, te urmăreşte oriunde te-ar duce paşii, iar dacă eşti scriitor, muzician ori pictor, orice încercare de ignorare sau de împiedicare a manifestării ei nu reprezintă altceva decât o favorizare certă a eşecului artistic.”
Icoanele ţinutului natal
Cu o astfel de „ereditate” aşezată la baza personalităţii sale, Vasile Pop-Negreşteanu nu a fost nevoit să-şi caute şi să-şi consolideze, pentru a supravieţui artistic, o formulă estetică invariabilă pe care să o declare la un moment dat, în circumstanţe faste şi eventual cu sprijinul unor critici apropiaţi, ca fiind „personală” sau chiar de-a dreptul „originală”. Dimpotrivă, el şi-a propus să facă în aşa fel încât nicio lucrare a sa să nu semene prea mult cu alta, lăsându-se purtat de evoluţia firească a relaţiei pe care propria-i sensibilitate o întreţine cu lumea din jur, deschizând simultan mai multe căi de obiectivare a acesteia, experimentând fără reţinere materiale, stiluri, elemente de limbaj plastic etc. şi sperând la o sinteză care se va contura cândva graţie tocmai faptului că sursa unică a demersurilor sale artistice, aparent atât de eterogene, o constituie reverberaţiile inconfundabile ale Oaşului originar. „Unele dintre subiectele favorite ale picturii mele au fost şi cred că vor rămâne şi în viitor manifestările prilejuite de obiceiurile de iarnă din locurile natale. Nu le-am abordat atât pentru autenticitatea şi pitorescul lor, cât mai ales pentru unicitatea cadrului natural, ca să spun aşa, în care se petrec ele.
De pildă, zăpada scârţâind sub picioare, aerul îngheţat, cerul negru, coborât de jur-împrejur, pe care stelele par atât de mari încât ai impresia că mergi direct printre ele sunt componente ale unei atmosfere de mister şi sărbătoare cu adevărat fără pereche. Am pictat câteva tablouri exact cu acest conţinut, iar cineva a scris despre ele că ar avea tangenţă cu fantasticul. Nici vorbă de aşa ceva! Sunt lucrări în care am redat cu fidelitate o realitate senzorială complexă şi copleşitoare trăită cât se poate de aievea.
Asta înseamnă să percepi energia primordială a propriei obârşii şi să o transmiţi celorlalţi îmbogăţită şi nealterată, în pofida a nenumăraţi factori care te-ar putea izola de ea, unii necesari, alţii inevitabili: cunoaşterea acumulată în ritm exponenţial, experienţa de viaţă, dubiile care ţi se strecoară în suflet pe măsură ce timpul inocenţei devine tot mai îndepărtat.”
Această filosofie geo-artistică, dacă-mi este permis s-o numesc aşa, purificată de orice urmă de patriotism local, paseism bucolic sau rătăcire romanţioasă – păcate de care rar se pot feri cei ce-şi proclamă merite imaginare doar pentru că provin din locuri cunoscute de toată lumea -, a fost materializată de Vasile Pop-Negreşteanu într-un mod explicit şi convingător, care nu mai lasă loc speculaţiilor de niciun fel, în lucrările de mare anvergură executate la Catedrala din Negreşti-Oaş şi la Biserica Greco-Catolică „Sfânta Maria” din Baia Mare, reşedinţa Maramureşului vecin. Picturile pe care le-a realizat în cele două locaşuri sfinte respectă canoanele fundamentale ale artei bisericeşti, dar sunt adaptate la simbolurile culturale specifice locului şi, poate, şi la orizonturile de aşteptare ale enoriaşilor de astăzi.
Astfel, în biserica de la Baia Mare, scena încoronării Fecioarei Maria în prezenţa apostolilor este reprezentată de artist ca fiind o sărbătoare a Maramureşului, enorma pânza pe care a fost imortalizat subiectul (6,4 x 3 m) conţinând, printre alte influenţe locale, numeroase elemente ornamentale preluate din ţesăturile şi cusăturile populare, precum şi de pe vasele de ceramică din zonă.
Lucrurile sunt împinse şi mai departe în cazul frescelor ce împodobesc altarul catedralei din Negreşti-Oaş, unde întreaga iconografie religioasă este amplasată deasupra unei vaste panorame a oraşului contemporan, în care apar detaliile fidele ale ţesutului urban actual – străzi, case, clădiri publice şi chiar halele unor fabrici cândva funcţionale.
Sfidarea duratei
În atelierul din Bucureşti al artistului este o înghesuială de nedescris. Sute de lucrări – uleiuri pe pânză, carton sau lemn, acuarele, guaşe, pasteluri, schiţe, desene, picturi-obiect, colaje etc. – stau claie peste grămadă. În ciuda acestei dezordini demobilizatoare, Vasile Pop-Negreşteanu ştie exact unde să caute atunci când vrea să-ţi arate ceva anume. „Aproape toate aceste lucrări se află aici pentru că nu sunt terminate. De altfel, practica obişnuită de a pune la un moment dat punct final unui demers plastic nu este chiar confortabilă pentru mine. Mereu se mai găseşte câte ceva de adăugat sau de îndreptat, aşa că îmi rezerv întotdeauna dreptul de a reveni mâine asupra a ceea ce am făcut azi. Sigur, mi se întâmplă să am şi reacţii inverse, adică să iau o lucrare veche, s-o aşez pe şevalet hotărât s-o modific şi să constat că, de fapt, nu există motive pentru a interveni în structura compoziţională sau în cromatica ei. Totuşi, ideea de operă deschisă – nu numai din perspectiva variilor ei interpretări, ci şi din aceea a libertăţii pe care autorul şi-o acordă de a-i schimba la un moment dat structura, aspectul, mesajul dominant etc. – este cea care caracterizează ansamblul creaţiei mele de până acum.”
Artistul are perfectă dreptate în această privinţă. Despre niciunul dintre cele mai importante cicluri de lucrări („Lada de zestre”, „Meşterii de măşti”, „Ritualuri de iarnă”, „Cartea lui Cronos”, „Răboj”, „Cartea de pictură”, „Ritualuri din Oaş şi Maramureş”) nu se poate spune că a fost finalizat sau că este caracteristic unei anumite perioade din activitatea sa. Toate au rămas „deschise” şi toate evoluează, multiplicându-şi faţetele şi conferind conceptului însuşi de ciclicitate o dimensiune dinamică şi autoreferenţială, alături de o percepţie aleatorie a scurgerii timpului.
Într-o lucrare intitulată „Colecţionarul”, această ultimă anomalie, care este de fapt o sfidare orgolioasă a componentei distructive a duratei, portretul unui colecţionar de artă din timpul Renaşterii este aşezat în oglindă cu propria-i proiecţie avangardistă de peste câteva secole; mai mult, dintre „comorile” pe care personajul le deţine, singura pusă la vedere este o lucrare din mileniul III semnată de nimeni altul decât Vasile Pop-Negreşteanu.
Metafora încifrată în această compoziţie este posibil să conţină, pe lângă nota de revoltă de care am amintit puţin mai înainte, şi o încercare de emancipare a criteriilor de evaluare axiologică de sub condiţionarea socio-istorică, în beneficiul înzestrărilor şi performanţelor individuale ale artistului.
O astfel de interpretare ar putea explica şi de ce pictorul ţine atât de mult la identitatea sa de oşean, dar este interesat mai cu măsură de cea estetică, în sensul că nu consideră stilul, asumat într-o manieră egoistă, drept o etichetă indispensabilă, fără de care lucrările sale nu pot ieşi în lume, ci mai degrabă un instrument care trebuie folosit în funcţie de împrejurări; la fel, s-ar putea înţelege mai bine de ce cromatica sa este atât de diversă şi de „democratic” distribuită după tipul de subiect sau de mesaj, precum şi de unde provine disponibilitatea pe care o manifestă în abordarea celor mai variate şi aparent incompatibile teme, materiale şi tehnici de execuţie.
De altfel, Vasile Pop-Negreşteanu crede că „dacă vrei să dovedeşti că eşti artist plastic, trebuie să arăţi că poţi să construieşti un imperiu de imagini diferite pe spinarea aceluiaşi subiect”, iar tenacitatea cu care îşi urmează acest crez mă scuteşte de obligaţia de a-l apăra în faţa celor care se tem că a pornit pe prea multe drumuri în acelaşi timp şi că, din această cauză, s-ar putea să nu ajungă nicăieri. (Artişti, ateliere, galerii/Ghid facultativ de încântat privirea, Editura Karta Graphic, 2009, p.188-193)
http://www.e-galerie.ro/main.php/v/pop+negresteanu+vasile/
https://argolit.ro/arte/povestea-mainii-lui-vasile-pop-negresteanu-artistul-vizual-al-tarii-oasului-mihaela-grigorean.html?fbclid=IwAR3nobqdiPIRhNnkjn3RXSGifkgQcYRl6oI-IuAtUd3vF5Cew9kOJQI0p-4
|
Data: 02.10.2010
Dimensiune: 38 obiecte
|