Album despre pictorul HOREA PASTINA
HOREA PAŞTINA
Născut în 13 septembrie 1946 la Alba Iulia. Absolvent al Institutului de Arte Plastice „N. Grigorescu” în 1973, secţia Pictură, clasa profesor Alexandru Ciucurencu. Din 1974 participă la expoziţii ale tineretului, municipale şi republicane. În 1977 devine membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, secţia Pictură. Co-fondator al grupului Prolog / cu Paul Gherasim, Constantin Flondor, Cristian Paraschiv şi Mihai Sârbulescu, 1985. Între 1990 și 2016 a predat la Universitatea de Arte din Bucureşti – Conferenţiar Doctor la catedra de Pictură.
EXPOZIŢII PERSONALE
1977 – Galeria „Sirius”, Sibiu
– Dispensarul „Diham”, Bucureşti
1978 – Galeria „Galateea”, Bucureşti
1981 – Galeria „Orizont”, Bucureşti
1983 – Librăria „Cartea Românească”, Bucureşti
1986 – Sala „Dalles”, Bucureşti
1987 – Galeria de Artă Botoşani
1992 – „Galeria ¾”, Teatrul Naţional, Bucureşti
– „Galeria Inspectoratului pentru Cultură” Bistriţa-Năsăud
– Casa Mihai Eminescu, Ipoteşti, judeţul Botoşani
– Galeria de Artă a UAP, Iaşi
1995 – Galeria „Catacomba”, Bucureşti
1996 – „Galeria ¾”, Teatrul Naţional, Bucureşti
1997 – „Galeria Inspectoratului pentru Cultură”, Bistriţa-Năsăud
1999 – „Casa Radio”, Bucureşti
2001 – Centrul Cultural „Palatele Brâncoveneşti”, Mogoşoaia
– Palatul Bruckental, Sibiu
2002 – Galeria de Artă „Conta 18”, Bucureşti
– Galeria „Sabina & Jean Negulescu”, Bucureşti
2003 – „Galleria 28 Anastasia”, Timişoara
– Galeria „Sabina & Jean Negulescu” – „Variaţiuni în alb”, dedicată Părintelui Dumitru Stăniloae (11-16 noiembrie)
– Institutul Teologic Bucureşti (12 noiembrie)
2006 – Centrul Cultural „Palatele Brâncoveneşti”, Mogoşoaia
2008 – Galeria „Anticariat Curtea Veche”, Bucureşti
2010 – Muzeul Judetean Gorj „Alexandru Ștefulescu”, (aprilie-mai)
2013 – Sala „Dalles”, Bucureşti
– Galeria „Arcade 24” – „Grădinile Emiliei”, Bistrița
2014 – Muzeul de Artă din Cluj – „Grădini”, Cluj- Napoca
– Mănăstirea Putna, „Jertfă și Creație”
2016 – Muzeul Judeţean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus“ – „Fericit poporul care cunoaşte strigăt de bucurie“, Ploieşti
2017 - „Lumină lină lini lumini” Muzeul de Arta Moldova Iasi
2018 - "Ascult si privesc" ICR Lisabona
2020 – "Lumina vine de la Răsăritul Cel de Sus" Galeria Romana
EXPOZIŢII ALE GRUPULUI PROLOG
1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990 – Galeria „Căminul Artei”, Bucureşti
1991 – „Galeria ¾”, Teatrul Naţional Bucureşti, în cadrul expoziţiei Filocalia
1992 – Galeria „Catacomba”, Bucureşti
1994 – Bologna, Galleria „Arte Fiera”, Seduzione della Differenza, ianuarie 28-31
– „Venise en abîme”, „Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică”, Veneţia, Italia
– Muzeul de Artă, Timişoara (în cadrul expoziţiei „Orient – Occident”)
1995 – „Însemnări pentru o grădină”, „Galleria 28”, Timişoara, expoziţie personală Constantin Flondor împreună cu Grupul Prolog
1995 – Galeria de Artă Limassol, Cipru, Grecia
1996 – Galeria „Catacomba”, Bucureşti
1996 – „Galleria 28”, Timişoara
1997 – Galeria „Catacomba”, Bucureşti
1999 – „Galleria 28”, Timişoara
1999 – Sala „Constantin Brâncuşi”, Palatul Parlamentului, Bucureşti
2000 – Galeria „Ludovic”, Bucureşti
2001 – Anticariat „Curtea Veche”, Bucureşti
2001 – „Comesenia la Şirnea”, în cadrul taberei de pictură
2002 – „Comesenia la Şirnea”, „Galleria 28”, Timişoara, mai-iunie
– „Galleria 28”, Timişoara, noiembrie 2002
2003 – Primul Simpozion de Artă Contemporană, la Mairie de Béthonvilliers, (Paraschiv/Fondation présentent le groupe Prologue), Franţa, 31.08-02.09.2003
2004 – Tabăra de pictură Brebu Nou, Caraş-Severin, 17-28 august
– Galeria „Anticariat Curtea Veche”, Bucureşti, decembrie 2004-ianuarie 2005
– Muzeul de Artă Arad
2005 – Simpozion de pictură, Mănăstirea Oașa
2006 – Galeria „Anticariat Curtea Veche”, Bucureşti, decembrie 2006-ianuarie 2007
2007 – Simpozion de pictură, Balcic
2007 – „Prolog împreună cu Ion Nicodim”, Galeria „Nord”, Bucureşti
2007 – „Pictura ca murmur”, Galeria „Anticariat Curtea Veche”, Bucureşti
2007 – „Peintres à Béthonvilliers”, Béthonvilliers – La Mairie şi Galeria „Oudin” Paris
2008 – „Prolog la Cuptoare”, „Galeria 28”, Timişoara
2009 – „Prolog”, Galeria „Cărtureşti”, Bucureşti
2010 – Muzeul de Artă, Alba Iulia
2010 – Galeria „Zigurat”, Budapesta
2010 – Galeria „Anticariat Curtea Veche”, Bucureşti
2011 – Simpozion de pictură, Curtișoara
2011 – „Pastel urban”, Timișoara
2012 – „Din dragoste pentru frumos”, Paris, Limours, Franța
2012 – Simpozion de pictură, Dubova
2012 – Galeria „Pygmalion”, Timișoara
2012 – „Alb, flori de mar”, Galeria „Anticariat Curtea Veche”, Bucureşti
2012 – Simpozion de pictură, Balcic
2013 – „Însemnări din Grecia”, Galeria „Anticariat Curtea Veche”, Bucureşti
2014 – „Pâinea”, Cuhnea Mănăstirii Hurezi
2014 – „Pâinea”, Galeria „Anticariat Curtea Veche”, Bucureşti
2015 – „90 x 30”, Galeria „Romana”, București
2015 – “Colind”, Galeria Romana, decembrie
2017 - “Aici Acolo” Muzeul National Cotroceni
2017 - Bienala Internationala de la Chisinau
PREMII ŞI DISTINCŢII
1995 – Premiul „Criticii”
1997 – Premiul „Cella Delavrancea”
2004 – Ordinul „Meritul Cultural” în gradul de Ofiţer
2007 – Premiul „Ion Andreescu” al Academiei Române
2010 – „Crucea Arhiepiscopală”, Arhiepiscopia de Alba Iulia
2014 – Premiul „Radio România Cultural”
2014 – „Crucea Transilvaniei”, Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului
***
UN PICTOR "DARUIT": HOREA PASTINA
Autor: Maria Magdalena CRISAN - OBSERVATOR CULTURAL nr. 338 - 14 Septembrie 2006
Intotdeauna am apreciat la Horea Pastina curajul de a nu dori sa inventeze nimic in pictura sa, de a putea privi cu detasare efortul celor care alearga dupa nou, care aproape intotdeauna se consuma rapid, si, la fel ca in mitul lui Sisif, o luam de fiecare data de la capat. Concentrarea sa creatoare merge spre intelegerea naturii, aceasta perfectiune spre care, chiar daca au trecut secole de experiente, inca privim uimiti de frumusetea, maretia si misterul pe care continua sa le provoace pentru cei care deschid ochii asupra ei.
Artisti de tipul lui Horea Pastina intilnim rar astazi, intr-o lume al carei interes se indreapta catre lucrurile ce ies din cadrul obisnuitului, catre ineditul nascut din tot ceea ce poate bulversa privirea, catre exterioritatea lumii noastre. El apartine unei categorii intilnite mai degraba in secolele de inceput ale acestei arte, atunci cind umilinta il caracteriza pe cel menit a releva, cel caruia i-a fost ingaduit sa priveasca, sa se bucure, sa descopere si sa duca mai departe felul in care imaginile devin purtatoare de sens. Atelierul lui Horea Pastina reflecta toata aceasta lume a obisnuitului, a ceea ce nu se schimba in datele sale fundamentale. Ghivece cu flori, plante uscate, obiecte care s-au strins in ani, carti, iar de la geamul atelierului vedem decupaje cu elemente de arhitectura, colturi de peisaj, toate acestea gasindu-si loc de-a lungul anilor in pictura sa. Dar cel mai mult pictorul nostru iubeste gradinile, iar mai nou orizonturile, acele imagini ale infinitului ce devin pentru o clipa concrete, stapinite in necuprinsul maretiei lor.
De ani de zile, in pictura sa, Horia Pastina duce o lupta pe doua planuri. Pe de o parte, este truda de a intelege, de a se apropia de natura din perspectiva unei dimensiuni cosmice, dorinta de a cunoaste, de a releva, iar pe de alta parte este lupta cu propriul orgoliu, lupta de a ramine unealta, mediul prin care toate acestea ne sint daruite: „Asa mi se pare firesc: sa nu fac ceva in care sa vorbesc despre mine. Important este cit esti de daruit, cit poti sa te concentrezi si cit poti sa intelegi din ceea ce vezi. Si sa nu vrei sa fii altfel sau altceva decit esti“. O asemenea declaratie pare astazi, cind aproape totul se concentreaza in jurul ego-ului, neverosimila. Dar cei care privesc pictura lui Horia Pastina pot sa inteleaga aceasta umilinta in fata maretiei, acest echilibru profund, rational al intelegerii conditiei umane.
Problema pe care sintem incitati sa o deslusim este secretul acestei creatii, al acestei picturi, nespectaculoasa prin propuneri, prin teme, dar spectaculoasa pentru ochiul dispus sa-si acorde ragazul privirii. imi aduc aminte de una dintre expozitiile deschise de el la Galeria „Sabina&ean Negulescu“. Am stat in biroul meu mai bine de o luna in compania uneia dintre lucrarile sale, reprezentind un ghiveci cu petunii. L-am privit zilnic si, cu trecerea timpului, totul crestea in intensitate.
Lumina, imaterialitatea pastei, intensitatea, energia luminoasa pe care acel firav ghiveci o transmitea, totul depasea limitele concretului. Nu reprezentarea era cea care ma incita, ci faptul ca, privind acel lucru concret din fata mea, aveam puterea sa trec dincolo de obiectualitatea imediata, gindurile mele tinteau spre alte dimensiuni decit cele ale realitatii din preajma.
O experienta similara am trait si cu una dintre acuarelele sale miniaturale, o marina, iar atunci cind o priveam descopeream, in cei citiva centimetri patrati, maretia infinitului. Aceste experiente sint fascinante si au fost cu siguranta traite in fata multor lucrari de arta de catre toti cei care practica exercitiul, deloc simplu, al vizualizarii. Pentru Horea Pastina, a privi „lucrul“ – asa cum il numeste el – este dublat de exercitiul continuu facut intr-o zona a spiritualitatii in care „grija pentru suflet, pentru ascultare“, cultul pentru privirea interioara il ajuta sa fie asemenea gradinarului: „cu privirea in pamint, cu privirea in suflet“. I-am citit citeva marturii intr-unul din cataloagele realizate cu prilejul unei expozitii a grupului Prolog.
Am inteles din acele texte ca pentru a ne putea smulge din angoasa in care traim, pentru a avea sansa de a intelege cu limpezime ceea ce se intimpla in jurul nostru important este sa revenim la lucrurile fundamentale: „sa nu se uite la trup, caci este trecator, ci sa poarte grija de suflet, de lucrul cel nemuritor“. Acest sentiment il am intotdeauna cind vad o pictura semnata Horea Pastina. Citesc in ea umilinta „ucenicului“, pe care nu trebuie sa o privim ca pe cea a scolarului disciplinat si silitor, ci ca pe cea a inteleptului care nu uita niciodata maretia lucrurilor la care se raporteaza. Cu pensula sau cu creionul in mina, el sta in fata lucrarii lui Dumnezeu si se straduieste sa inteleaga, se bucura de frumusetea si maretia ei.
Pictura lui Horea Pastina este profund religioasa prin traire. Marturie sta si faptul ca, in timp, materialitatea, cromatica lui s-a apropiat tot mai mult de ceea ce am putea numi „lumina alba a spiritului“. Gradinile lui par a fi imaginea pe care incercam sa o avem despre „gradinile raiului“, stapinite de linistea si lumina netulburata a vesniciei. Ceea ce ne propune el este o imagine a Edenului, descoperit in lumea noastra paminteana.
Dupa ce vor citi aceste rinduri si vor privi lucrarile lui Horea Pastina, multi vor trage concluzia imediata a catalogarii lui in sfera picturii postimpresioniste. Lucrurile ar putea ramine in acest stadiu din punctul de vedere al tehnicilor picturalitatii, daca nu ne-am ingadui ragazul suficient de a le privi cu un al „treilea ochi“, cel al privirii interioare. Din aceasta perspectiva, nu este lipsita de interes una dintre marturiile pictorului despre arta sa: „Stau in atelier si lucrez. Privesc la lucrul meu ca un gradinar la gradina lui. Strimtoarea paletei de culori cu infinite posibilitati ma face sa ma simt in largul meu. Nu este o noutate ceea ce fac, dar este o noutate pentru mine. Desenez pentru ca s-a mai desenat. Observ. Pornesc de la observatie. Atita frumusete, folos si rost in jur. Plin este cerul si pamintul. Te bucura“.
intr-un asemenea context, lucrul pictorului nu urmareste redarea imediatului. De fapt, prin intermediul „hainei purtatoare“, el deschide drumul, pe care fiecare il strabate in felul sau, spre dimensiunea nemasurata a intelegerii, a felului in care lucrurile rodesc, a adincimii nevazutului prin vazut. Este un exercitiu spiritual asupra caruia Horea Pastina se concentreaza, un tip de rugaciune inaltata lucrarii dumnezeiesti, la care ne invita sa fim partasi, sa o cunoastem intr-o expozitie deschisa timp de o luna, incepind de miercuri, 13 septembrie, la Palatele Brancovenesti de la Mogosoaia.
Horea PASTINA (n. 1946)
Expozitii: 12 decembrie 2002-19 ianuarie 2003; 1-17 noiembrie 2003
Studii: Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“, Bucuresti, sectia pictura, prof. Alexandru Ciucurencu
Premii: 1995 – Premiul criticii al Uniunii Artistilor Plastici; 1997 – Premiul „Cella Delavrancea“
Expune incepind cu anul 1977. Debuteaza cu o expozitie personala, continuind sa fie prezent cu regularitate pe simezele salilor de expozitie. Din 1985 expune impreuna cu grupul Prolog, avind si o bogata activitate internationala, in expozitii si simpozioane. in 1990 obtine o Bursa la Horn, Austria. Este profesor la Universitatea de Arta din Bucuresti
Pictura lui Horea Pastina a cultivat intotdeauna principiul auster al meditatiei, opus voluptatii pe care natura ne-o aseaza in fata. El citeste dincolo de explozia de vitalitate, de puterea acaparatoare a viului, adaugind acestei lumi misterul cunoasterii. Ceva impalpabil, dar perceptibil, stratifica lumea vizibila. Exista in arta lui Horea Pastina o temeinicie a lucrului, a observatiei, dar mai cu seama descoperim rigoarea cu care supune analizei natura, obiectele din preajma. El ne demonstreaza ca nu motivul este important in pictura, ci proiectia asupra lui, bogatia interioara cu care il descoperim.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Horea_Pa%C8%99tina
http://www.stdb.ro/arta/pastina.htm
http://www.observatorcultural.ro/ARTE-VIZUALE.-Un-pictor-daruit-Horea-Pastina*articleID_16158-articles_details.html
http://artindex.ro/2013/03/16/horea-pastina-la-sala-dalles-14/
http://www.artbank.ro/HOREA-PASTINA/
http://www.eliteart-gallery.com/autori/horea-pastina/
http://www.cotidianul.ro/atata-frumusete-folos-si-rost-in-jur-209060/
HOREA PAŞTINA - PREZINTĂ MIRCEA OLIV - FILM DE MURIVALE 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=lKfidnqRzDk
HOREA PAŞTINA - Prezinta DAN HAULICA - Film de MURIVALE 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=IXhVE0s8vHw
HOREA PAŞTINA - MARTURISIRE DE CREDINTA - FILM DE MURIVALE 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=vusJcUm_nWM
Colind la Galeria Romană 2015
http://www.cotidianul.ro/craciun-la-galeria-romana-273485/
http://patzeltart.ro/v/Participari+la+expozitii/Din+lumea+satului+online+modificat.pdf
http://www.fightingforart.ro/arta/pastina/pastina.htm
https://www.modernism.ro/2020/04/17/pictorul-horea-pastina-1976/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+modernismro+%28Modernism%29
https://galeriaromana.ro/autor/horea-pastina/
TEMA | Expoziție de pictură comparată
Cristian DIȚOIU ǀ Horea PAȘTINA
În perioada 4-31 iulie 2023, Elite Art Gallery găzduiește expoziția de pictură comparată semnată de pictorii: Cristian Dițoiu și Horea Paștina. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 4 iulie, ora 18.00.
În perioada 4-31 iulie 2023, Elite Art Gallery găzduiește expoziția de pictură comparată semnată de pictorii: Cristian Dițoiu și Horea Paștina. Vernisajul expoziției va avea loc pe data de 4 iulie, ora 18.00. Lucrările oferă repere de citire ale naturii prin semne și forme ce-și creionează discursul de interpretare prin metode distincte. Capacitatea de sinteză a pictorilor ne dezvăluie sonoritatea albului și puterea de expresie a liniei; secretele formulelor geometrice în procedee de expresie plastică menite să desăvârșească rigori matematice în rețete de ascultare.
Cristian Dițoiu cercetează lumina prin mijloacele picturii, aducând pe simeze lucrări ce încununează 15 ani de cercetare asupra unor serii intitulate: Ecleraj. În expoziția curentă vor fi expuse două serii de lucrări, în oglindă, una față de cealaltă. Structura interioară este de pătrat înscris în pătrat și tablou în tablou. Paleta este completă: roșu - albastru + galben, alb și negru. Activitatea pictorului, prin prisma procesului aprofundat de cercetare, definește un spectru mai larg al picturii : abstract- concret- rațional.
Horea Paștina fructifică cercetarea laborioasă asupra naturii din ultimul deceniu prin „grădini ale sufletuluiˮ, în prezența luminată a Sfântului Duh, în care fiecare linie modelează prezența iminentă a crucii ca reper de înțelegere a lumii, ca metodă de sinteză a văzutului prin profunzime plastică. Astfel, în cele mai recente lucrări, pictura se desprinde de recognoscibil și adoptă simplitatea liniei și a desenului geometric ca portal către o lume în perpetuă reculegere și ascultare.
Cristian Dițoiu (n.1967 Grădiștea / Vâlcea) este absolvent al Academiei de Artă București, secția Pictură la clasa profesorilor Horea Paștina și Mihai Sârbulescu (1996). Membru al Uniunii Artiștilor Plastici începând cu anul 1997, pictorul participă în cadrul a numeroase expoziții de grup și semnează un număr însemnat de expoziții personale. În anul 1998 artistul fondează „Grupul fără numeˮ alături de N. Badiu, F. Peia, M. Dobre și V. Paladi, oferind publicului 12 expoziții pe parcursul a 14 ani de existență. Printre cele mai recente expoziții personale se numără: „Ecleraj- friză LXXXIVˮ, Palatul Culturii, Iași (2019), „Ecleraj, construcție - deconstrucție, Jecza Gallery, Timișoara (2017) și „Ecleraj, roșu- albastru, construcție-reconstrucție, Galeria Anticariat Curtea Veche, București (2016).
Horea Paștina (n. 1946, Alba Iulia) își construiește o activitate fructuoasă în jurul grupului Prolog în calitate de co-fondator alături de Constantin Flondor și Paul Gherasim, Christian Paraschiv și Mihai Sârbulescu. Absolvent al Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescuˮ, la clasa profesorului Alexandru Ciucurencu, Horea Paștina se remarcă de-a lungul anilor prin numeroase expoziții personale în țară și în străinătate, precum și prin prezența activă în cadrul expozițiilor de grup. Cu lucrări în colecții private, galerii și muzee, artistul este premiat în repetate rânduri iar în anul 2004 este decorat cu Ordinul Meritul Cultural (în grad de ofițer) și în anul 2010, la Alba Iulia, cu distincția „Crucea Arhiepiscopalăˮ.
Elite Art Gallery are drept scop promovarea artiștilor plastici contemporani, prin organizarea unor ample proiecte culturale. Sunt înfățișate publicului noi forme de exprimare artistică, abordări novatoare, proprii artei contemporane, dar și valori deja consacrate în spațiul cultural românesc. Asociația implementează proiecte în domeniul artelor vizuale, muzicii, dar și proiecte educaționale.
|
Data: 21.11.2012
Dimensiune: 36 obiecte
|