Despre HARRY GUTTMAN
HARRY GUTTMAN
(24 iunie 1933 Bucuresti, Romania - 9 mai 2015 Israel)
http://www.bluefineart.com/artist_show_20.html
http://bio.parkwestgallery.com/artists/Harry-Guttman
Guttman became a member of the Romanian Association of Painters at the age of twenty-eight. Many of his paintings and lithographs were purchased and displayed at the official exhibitions by the Romanian Government. During this time, Guttman was working as an illustrator, doing artwork for book jackets and movie posters. His first one-man show was exhibited at Magheru Gallery in Bucharest in 1963. He traveled to Moscow and Leningrad in 1964 for further studies.
In 1966, he won third prize at the International Movie Posters Competition in Moscow for his poster of the German film “Goya.” During the next several years, Guttman participated in group exhibitions throughout Europe. He then traveled to Budapest and Prague for a year of studies in 1968, following that with a trip to Poland in 1969 for additional studies. With the loosening of the “iron curtain” in Europe, Guttman was able to immigrate to Israel in 1974.
Guttman’s work has been described by critics as having a “celestial cleanness and finesse, reminding one of classical icons.” The three most important subjects of his artwork are women, dancers and buildings. His women represent life and tenderness and his dancers and buildings both of which are usually floating, serve to remind the viewer of the security of freedom, life and love.
For many years he was extremely active putting on one-man shows throughout Europe, Israel and North America. Today Harry Guttman resides in a suburb of Tel Aviv and still paints every day.
Harry GUTTMAN
Harry Guttman s-a nascut la Bucuresti, in 1933, dar din ’74 traieste in Israel. Insa, pana cand a parasit definitiv Romania, Guttman a lucrat ca ilustrator, punandu-si semnatura pe aproape 400 de volume. Din ’71, a lucrat la Cartea Romaneasca si, in paralel, a publicat caricaturi si desene satirice la Urzica. In 1969 lucrarile lui Guttman erau selectionate pentru Bienala de la Sao Paolo si pentru a treizeci si sasea editie a Bienalei de la Venetia.
A crescut, ca artist în mediul academic la Institutul de arte « Nicolae Grigorescu » sub îndrumarea graficianului profesor Vasile Kazar. Aceasta si explica de ce dupa terminarea Institutului în 1960, Harry Guttman se dedica desenului, ilustratiei de carte ( a realizat cateva sute ) si afisului de cinema luand premiul III la afisul de cinema al filmului Goya. Expozitiile pe care le organizeazã la Liege, Budapesta, Praga îl fac sa simtã contradictiile lanturilor conformismului dambovitean. Din aceastã cauzã, în 1974, emigreazã în Israel. Evolutia sa artisticã (contribuind si la aceasta si expozitiile organizate la Paris, Lyon, Montreal si Tel Aviv), îl determinã sã se manifeste corespunzator mediului artistic european. Îl cunoaste si pe Victor Brauner, pe Marcel lancu, pe sotii pictori Dumitrescu, apreciazã cubismul si arta lui Paul Klee.
De altfel, dupa plecarea din tara, observa criticul de arta Mircea Deac, care a realizat albumul "Harry Guttman. Picturi si desene din colectia Dragan Djordjevic", "linia desenului sau devine mobila, mijlocul ideal pentru purisme, pentru claritatea distincta a imaginii, pentru exprimarea unor idei novatoare si indeosebi pentru savoarea scenelor de circ".
Reuseste sa organizeze o serie de expozitii de arta contemporana la Tel Aviv, "experimenteaza cubismul, cultiva suprarealismul, intuieste noi dimensiuni spatiale imaginii plastice. Cunoaste si studiaza mobilitatea desenului lui Salvador Dali, atmosfera stranie a imaginilor lui Pollack, intelege astfel constructivismul lui Victor Brauner, interzis in Romania in anii sai de studii, se apropie de suprarealismul lui Marcel Iancu", descrie in continuare Mircea Deac experienta artistica a lui Guttman dupa plecarea din Romania.
Ajunge astfel la un rafinament artistic modern, la un stil propriu, care evidentiazã un subtil ansamblu coloristic ca un « mozaic mistic » cum deseori a fost numitã pictura sa, pentru a sublinia caracterul simbolurilor existentei umane si a atmosferei marilor orase.
Fluide, spiritualizate, uneori senzuale, deformate voit în spiritul sintezei cubiste, opuse stabilitatii si ordinei clasice, preferand expresivitatea clarã a formei, operele sale sunt apte pentru dezvaluirea miturilor si atmosferei capricioase ale oraselor.
Noutatea picturii lui Harry Guttmann este surprinzãtoare si binevenitã în peisajul artistic bucurestean, aducând astfel un aer modern proaspãt ca briza necuprinsului mãrilor.
Case suprapuse etajate, aglomerate, prin care se vede discret varful turnului Eiffel sau minaretul unei moschei, scene de circ, dansatori, aglomeratii umane sau semnele unor singuratice flori luminoase strangulate în vase pretioase de portelan, acestea sunt imaginile preferate ale pictorului Harry Guttmann.
***
- facsimil ziarul Bursa 08 nov 2008
„Lunile cadoului de criză”
Articol de Marius Tita
"...Cea mai tare vînzare, dar la preţ de pornire, a fost un contemporan, „Turnul Eiffel” de Harry Gutman, beneficiarul unei serioase campanii de reconsiderare, actualizare şi punere în valoare, ratîndu-se (ne)şansa de a figura într-un viitor „Pictori uitaţi”, fără ca posibilul titlu să însemne pictori la care ne-am uitat. De altfel, el face deja obiectul unui album cu titlul fără echivoc „Harry Guttman. Picturi din colecţia Dragan Djordevic”.
Pictura contemporanului nostru şcolit cu Vasile Kazar şi Jules, Perahim, născut în România acum 75 de ani şi trăitor în Israel de 35, a fost vîndută cu 12 mii de lei."
***
- facsimil din ziarul BURSA nr. vineri 23 ian. 2009
Articol de Marius Tita,
.....”Cel mai mare preţ a fost un nesperat 15 mii de lei, obţinut neaşteptat pentru o pictură de Harry Gutman. Numele ni se pare cunoscut, a fost şi o expoziţie, în 2007, a ieşit şi un album, limitat, e drept, la posesiunea de Harry Guttman a unui colecţionar, dar nu sîntem în situaţia de a-l întîlni pe artist prin Bucureşti sau vreun alt oraş din România. S-a născut în 1933, în capitală, şi din 1974 trăieşte în Israel. Cînd a plecat acolo avea o vîrstă şi o carieră, fiind mai cunoscut din partea desenelor satirice şi editorialelor grafice cu temele la modă pe atunci. În Israel a apucat pe calea semenilor săi cu o istorie de viaţă asemănătoare, cubism, suprarealism, pictură cu idee, şi a ajuns la o anumită notorietate. În România a fost redescoperit, aşa cum scriam deja, mai ales în ultimii ani şi într-o anumită conjunctură. La prima licitaţie Alis din acest an, o natură statică a sa a urcat de la 4 la amintitele 15 mii de lei noi. Momentul este important pentru istoria cotei artistului dar şi ca evoluţie a preţului. Pictura lui Harry Guttman a depăşit preţuri de pornire care rămînînd doar confirmate, au ocupat mai multe poziţii în jos”.....
|
Data: 15.06.2008
Dimensiune: 17 obiecte
|