Günther UECKER (născut în 13 Martie 1930 în Wendorf, Mecklenburg, Germania) sculptor, artist vizual (op-art și instalatii). Günther Uecker este cel mai cunoscut artist pentru reliefurile sale ondulate folosind unghii ciocanite, mijlocul de semnătură pe care a început să-l exploreze la sfârșitul anilor '50. Uecker s-a alăturat avangardei Group Zero în 1961 cu Heinz Mack și Otto Piene. Influențat de studiile luminii, opticii, oscilației și electricității, Uecker a creat o serie de „cuie ușoare” și cutii de lumină, cuie cinetice (inclusiv pungi rotative de cuie) și instalații și mașini cinetice cu nisip și apă. De asemenea, a folosit unghiile pentru a zgâria motivele în vopsea umedă și pentru a transforma mobilierul și obiectele în sculpturi sclipitoare.
Uecker s-a născut în Wendorf, Mecklenburg în 13 martie 1930. Uecker și-a început educația artistică în 1949, când a urmat studii la Wismar. A urmat apoi la școala de artă din Berlin-Weißensee și în 1955 la Düsseldorf, unde a studiat sub Otto Pankok la Kunstakademie Düsseldorf. În 1956 a început să folosească cuie în arta sa.
Uecker a cunoscut grupul ZERO cu Heinz Mack și Otto Piene în 1960, artiști care au propagat un nou început de artă în opoziție cu germanul Informel. S-a ocupat de mediul luminii, a studiat fenomene optice, serii de structuri și tărâmuri de oscilație care integrează activ privitorul și îi permit să influențeze procesul vizual prin interferențe cinetice sau manuale. Uecker, Mack și Piene au început să lucreze împreună în studiouri comune la Muzeul Stedelijk din Amsterdam în 1962 și au instalat un „Salon de Lumière” la Palais des Beaux-Arts din Paris. Au urmat și alte „saloane ușoare” la Krefeld și la Frankfurt. Din 1966, după ce grupul ZERO s-a dizolvat și o ultimă expoziție comună, Uecker a folosit din ce în ce mai mult unghiile ca mijloc artistic de exprimare - un material care, până astăzi, se află în centrul operei sale. La începutul anilor ’60 a început să ciocane unghiile în piese de mobilier, instrumente muzicale și obiecte de uz casnic, apoi a început să îmbine cuiele cu tema luminii, creându-și seria de unghii ușoare și cuie cinetice și alte lucrări. a-x Zero Garden din 1966, în colecția Muzeului de Artă Honolulu, demonstrează utilizarea lui de unghii pentru a crea iluzia mișcării. Lumina și energia electrică au continuat să fie unul dintre subiectele principale, iar materialele naturale, cum ar fi nisipul și apa au fost incluse în instalațiile sale, rezultând într-o interacțiune a diferitelor elemente pentru a crea o senzație de lumină, spațiu, mișcare și timp. Opera lui Uecker include pictură, obiecte de artă, instalații, precum și scenografii și filme. Originile sale explică interesul său pentru avangarda est-europeană din anii 1920 și 1930, dar este, de asemenea, interesat de culturile asiatice și ideile lor. Lucrările sale pot fi văzute în colecții și târguri mari din Occident, precum și din Orient. Creativitatea artistică a lui Uecker atinge un punct culminant în anul 2000 în sala de rugăciuni pe care o proiectează pentru clădirea Reichstag reconstruită din Berlin.
Uecker a predat din 1974 până în 1995 la Kunstakademie Düsseldorf și a fost promovat profesor în 1976. Halina Jaworski a fost primul său student de masterat (Meisterschülerin). Cu Otto Piene, Heinz Mack și Mattijs Visser a înființat în 2008 fundația internațională ZERO. Fundația are arhivele ZERO complete de la trei artiști Düsseldorfer, precum și documente și fotografii de la alți artiști înrudiți.
Expoziții
Pe lângă numeroase expoziții Gruppo Zero, Uecker a participat la multe alte expoziții, inclusiv documenta 4, Kassel, Germania (1968), Bienala de la Veneția (1970) și numeroase spectacole de soluri, inclusiv una la Kunsthalle Düsseldorf (1983), retrospectivă la Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, Munchen (1990) și un alt spectacol solo la Muzeul Ulmer, Ulm, Germania (2010). [2] A avut prima sa expoziție solo în Statele Unite la Howard Wise Gallery de pe West 57th Street, arătând lucrări importante, precum cinetica New York Dancer I (1966). El a realizat scenografia pentru opera Lohengrin de Richard Wagner la Bayreuth (1979–82).
Colecții
Opera lui Uecker poate fi găsită în colecțiile marilor instituții din întreaga lume, printre care: fundația ZERO și Muzeul Kunst Palast, Düsseldorf; Colecția Fundației Calderara, Milano; Institutul de Artă Courtauld, (Londra); Muzeul de Artă Honolulu, Muzeele Schleswig-Holstein (Germania), Studio Esseci (Padova, Italia), Muzeul Stedelijk, Amsterdam, Van Abbemuseum (Eindhoven, Olanda), Von der Heydt-Museum (Wuppertal, Germania); Muzeul de Artă Modernă, New York; Institutul de Artă din Chicago, Chicago; Muzeul de Artă Contemporană, Los Angeles; Centrul Pompidou, Paris; Colecția Peggy Guggenheim, Veneția Muzeul Ulsterului, Belfast; și Walker Art Center, Minnesota.
Piața de artă
La Art Basel în 2014, dealerul de artă Dominique Lévy a vândut suita lui Uecker din opt tablouri albe pentru peste 5 milioane de euro. Într-o licitație Christie's Post-War 2017 Gunther's Spirale 1 / Spirale 2 s-a vândut pentru un record de licitație pentru un artist de 3,2 milioane de dolari.
Referitor la lucrarea prezentă acum in colecție, ea provine dintr-o colecție celebră și a fost realizată în Elveția la un loc de odihnă unde cei doi mari artisti s-au completat reciproc pe aceeași lucrare pe un eseu manuscris despre cunoscuta teză a morții de Eugen Ionescu.