MIRCEA TITUS ROMANESCU in "Adevarul" 12 dec 2007 privind activitatea sa expozitionala din strainatate
“Un artist în luptă cu prejudecăţile despre românii din Italia”
de Cristian Gaita (Adevarul 2007-12-12)
Artistul Mircea Romanescu şi-a expus recent tablourile la o galerie de artă din Torino. La faţa locului, el ne-a mărturisit: „Eu adun lucrurile exterioare mie, universale, la care avem acces toţi; însă unii sunt mai dotaţi pentru a le recepta, alţii, mai puţin dotaţi, iar unii nu sunt pregătiţi încă. Sentimentul meu este că nu sunt eu cel care lucrează. Sunt un instrument!"
Galeria de artă „Mariana Papară" din Torino a găzduit în această perioadă expoziţia unui important reprezentant al picturii contemporane, Mircea T. Romanescu. Prezenţa sa la Torino vine să confirme¬ efortul construirii unui nucleu cultural românesc aici, în ciuda interesului slab atât din partea Ministerului de Externe, cât şi al reprezentanţelor consulare prezente în teritoriu.
La Torino, revoluţia românească este culturală Expoziţia curentă este intitulată „În căutarea semnului comun" şi are ca temă centrală acel element ancestral prezent în culturile ce mărginesc Mediterana, în căutarea căruia se porneşte încă din simbologia antică a vechilor imperii.
Reuşind să îmbine surprinzător într-o imagine echilibrată şi fluidă caracteristicile specifice lumii arabe cu cele dominante în universul european, mesajul este pus pe pânză cu o tehnică ce-şi are originile în cubism, dar care conţine numeroase elemente expre¬sioniste. De fapt, experimentele legate de cubism, trecând printr-o sinteză bidimensională, l-au îndreptat către semn şi scriere, către căutarea simbologiei. Romanescu a mai expus în Italia, cooperând şi cu Institutul Cultural Român din Veneţia.
„Am fost primit bine din toate părţile", spune acesta, „chiar dacă am plecat spre Italia cu un uşor stres", continuă referindu-se la ultima criză italo-română. Din fericire, el a găsit aici acea parte a publicului italian care este cultă şi care cunoaşte originile comune, cei pentru care românii sunt doar persoane care „vorbesc o altă limbă, uşor diferită, dar au acelaşi sânge".
„Sunt doar un instrument, un receptor" „Nu sunt eu cel care lucrează, eu sunt un instrument, un receptor; nu artiştii sunt cei care creează valorile, ei doar le transmit, le decodifică prin propriul filtru, atât cât acesta le permite." Afirmaţia poate lăsa impresia unui refuz al responsabilităţii actului artistic, însă la baza acesteia stă un motiv mult mai profund: căutarea perpetuă a Ideii.
De peste 10 ani, Romanescu explorează diverse zone culturale ale lumii occidentale, orientale şi arabe, pentru a găsi esenţa ce a stat la baza inspiraţiei artistice în vechea lume. El este convins că simbologia regăsită în Dubai, Italia, Maroc şi apoi în Olanda, cu variaţii minime de interpretare, reprezintă elementul cultural care anticipează, de la o distanţă enormă în timp, orice intenţie prezentă de unificare sau globalizare.
Ghidul artistului întreprinzător Un alt proiect personal în lucru este cel al unei cărţi care să le explice artiştilor, prin definiţie lipsiţi de pragmatism şi abilităţi practice, care este drumul reuşitei în jungla economiei moderne; care sunt condiţiile minime pentru a supravieţui şi care ar putea fi oportunităţile pentru a se pune în valoare.
Cartea ar fi „o împingere din spate, un start pentru a-i face curioşi şi a-i face să vadă nişte lucruri", precizează artistul. Lucrează de multă vreme la acest ghid şi strânge exemple concrete, vorbind cu cei care au găsit într-o oarecare măsură echilibrul între artă şi managementul artei.
Cele mai multe dintre acţiunile pictorului au fost autofinanţate Întrebat despre ajutorul primit din partea statului român pentru punerea în practică a proiectelor, pictorul îşi aminteşte cu nostalgie perioada în care organizarea administrativă era diferită, când actualul labirint birocratic nu exista şi când promovarea culturală avea prioritate, fiind alocate fonduri destinate creşterii. Acum sunt prea multe departamente, iar resursele, deşi prezente, sunt greu accesibile.
În ceea ce priveşte evoluţia artei româneşti şi prezenţa ei în universul european, artistul afirmă: „Ne aşteptăm ca lumea culturală română să convingă şi să învingă în Europa".
În opinia acestuia, românii ar trebui să redobândească locul pe care îl merită, loc pierdut din cauza lipsei schimburilor culturale şi a barierelor politice care au dus la necunoaşterea valorilor româneşti în spaţiul comun. „Dacă nu suntem cunoscuţi, nu existăm. Mai mult, trebuie să facem dovada că reuşita noastră în perioada interbelică nu a fost un eveniment întâmplător", spune artistul.
Artistul are lucrări până şi în Emiratele Arabe Unite
Născut pe 16 august 1950, la Piatra Neamţ, Mircea Titus Romanescu îşi are rădăcinile într-un sistem educaţional tehnic, absolvind Institutul Politehnic din Bucureşti în 1974. În anul 2006, termină masterul în „Management şi impresariat în arte vizuale", la Universitatea de Vest (Facultatea de Arte Timişoara).
Din anul 1988, expune în principalele galerii de artă ale ţării, având multiple prezen¬ţe în Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Bacău şi Piatra Neamţ. Pe plan internaţional, ultimii 17 ani sunt caracterizaţi de o intensă activitate, Romanescu expunând în Italia, Republica Cehă, Austria, Olanda, Belgia, Tunisia, Franţa şi Germania. Lucrările sale pot fi regăsite în muzee şi colecţii de artă, pornind din România până în Emiratele Arabe Unite.