MURIVALE - Articol de Corneliu Antim "Sixtina lui Muriangelo" ZF 02.08.08
SIMEZE
"Sixtina" lui Muriangelo
Autor: Corneliu Antim | Data: 01 Aug 2008
Este pentru a doua oara cand Vasile Muresan-Murivale, pictor profesionist si membru al Uniunii Artistilor Plastici, isi etaleaza public, cu frenezia-i cunoscuta, parti ale vastului sau proiect de panoramare a universului uman contemporan, a celui artistic si autohton indeosebi, folosind ca pretext ideatic si figurativ absolut, dar si ca laitmotiv al constructiei sale plastice, faimoasa Geneza a lui Michel-Angelo din Capela Sixtina. O face cu mijloacele omului zilelor noastre, intr-o abordare nici exaltat contemplativa, nici excesiv polemica, cu tehnici de o surprinzatoare variabilitate si intr-o viziune ce apartine in mod evident sensibilitatii si conceptiilor existentiale postmoderne.
Fara a apela la retorica sau gestica frondei non-conformiste, Murivale nu ezita sa se situeze explicit de partea celor ce simt nevoia "sa traiasca si sa se exprime creativ" in spiritul si in palpitul timpului caruia ii apartin. O afirma in orice instanta s-ar afla, iar lucrarile sale probeaza fara drept de tagada aceasta apartenenta a sa.
Cum se intampla si de aceasta data, in somptuoasele spatii ale Cazinoului de la Casa Vernescu, de pe Calea Victoriei. Sixtina 008, cum se numeste expozitia, in buna parte anume conceputa pentru ambianta cu totul speciala a acelui vestigiu arhitectonic, incarcat de istorie si farmec romantic, numara nu mai putin de 70 de tablouri si mari compozitii parietale, distribuite in totalitatea incaperilor. Expozitia, instalata totusi intr-un spatiu atipic, copleseste nu atat prin supralicitarea numerica a campurilor vizuale ale celor dinauntru, cat prin maniera in care reuseste sa intre in acord cu mediul si cu cele ce se intampa acolo - detalii arhitecturale si decorative, mobilier, evenimente si animatie specifice mentalitatii.
Evident, programul expozitional al celor ce patroneaza azi Casa Vernescu este intr-o masura apreciabila adecvat mediului si atmosferei de acolo. Din luna mai 2002 si pana in acest moment, saloanele Cazinoului au gazduit nu mai putin de 37 de evenimente cu o periodicitate aproape mensuala. Parcurgand sinopticul acestora, ne putem face o idee asupra rosturilor acestor proiecte. Desigur, unul este acela de propagare a artei contemporane, pe cat posibil cu protagonisti de referinta din actualitatea noastra artistica. Un altul este acela de "ornamentare" vie si dinamica a spatiului, care sa insufle acelui loc aerul de farmec particular, de intimitate, dar si de spiritualitate, care au animat dintotdeauna cladirea. Ar mai fi si o miza de sensibilizare si interactivare a inclinatiilor mercantile ale celor ce frecventeaza "Casa" si ofertele ei de loisir. Au contribuit cu harul lor creativ la aceasta "Galerie" sui-generis de arta nume precum cele ale lui Dragos Vitelaru, Marcel Chitac, Bogdan Pietris, Const. Daradici, Nicolae Blei, Stefan Pelmus, Virgil Parghel, Florin Barza, Elena Surdu, Elena Uta-Chelaru, Vladimir Setran, Viorel Nimigean...
Dintr-un loc consacrat al elegantei, al desfatarilor mondene, al relaxarii intelectuale prin exersarea instinctului ludic, Casa Vernescu a devenit, gratie evenimentului provocat cu agrealabila verva curatoriala de artistul insusi, impreuna cu amfitrionii sai (inteligenti si receptivi), un loc al incitatiei meditative si al spectacolului vizual dezinhibat si deschis tuturor judecatilor si ofertelor. Sixtina 008 pare ca este de acolo, in multe dintre secventele care o compun! Aceasta pentru ca Murivale nu este un negator, iar delirul sau vizual nu este unul sfidator prin reactia exclusiv deconstructiva si fragmentata, in relatie cu modelul plastic si cel de umanitate pe care isi bazeaza discursul plastic.
Corpul uman, "citatul" michelangiolesc explicit, dinamica si eleganta coregrafica a expresiei corporale sunt elementele de suport ce dau substanta gandirii lui plastice si pictografice. Dincolo de asta, sigur, Murivale isi desfasoara cu gesturi teatrale frenezia sa inventiva si combinativa in folosirea diferitelor tehnici, limbaje si mijloace de expresie si comunicare artistica, mijloace care ne cuceresc cu firescul, onestitatea si inocenta lor.