Album despre Rodica LOMNÃŞAN
RODICA LOMNĂȘAN
(n. 25.03.1965, Alamor, Sibiu)
Liceul de Artã “Nicolae Tonitza” – Bucureşti 1983, Universitatea de Artã, Bucureşti – Secţia Graficã 1994, Membrã a Uniunii Artiştilor Plastici din România din 1996, Membrã a EKATEK (Cyprus Chamber of Arts) din 2009. Din 1994 participări la expoziții organizate de U.A.P. în țară și străinătate. Expoziții personale (15) la Galeria Căminul Artei, București 1997, Sala „Omnia“, Senatul României, Palatul Medieval Mogoșoaia, Galeria Lageland, Groningen, Olanda 2002, Galeria ENZO, Antwerpen, Belgia 2002, Limassol - Cipru, Galeria Opus 39 – Expoziție organizată de Ambasada României la Nicosia -Cipru 2007, Muzeul de Gravură Hambis, Plataniskia, Cipru 2009, 2014, Arthis –Bruxelles (Centrul Cultural Romano-Belgian) 2011 etc. Premii: 2009 premiu oferit de Hellenic Bank, Cipru, Galeria Dominus (premiu pentru litografie) 1995, Premiul Ziarului “Curentul”, Galeria Dominus, București 1997, Premiul Fundației “St. Luca“, Bârlad 1999, Bursa “Fundatia Klara Tamas” – New York 2001-2002.
http://www.rodica-lomnasan.ro/index.php
http://www.cotidianul.ro/povesti-mediteraneene-cu-rodica-lomnasan-269931/
http://artindex.ro/2015/02/26/lomnasan-rodica/
http://www.clipa.com/a6844-DE-VORBA-CU-PLASTICIANA-RODICA-LOMNASAN.aspx
http://nicosia.mae.ro/local-news/971
http://ateliere.net/ro/rodica-lomnasan
https://revistatribuna.ro/wp-content/uploads/2019/10/409_net.pdf
***
Rodica LOMNÃŞAN (n. 25.03.1965, Alamor, Sibiu)
Contact:
e-mail: rodicelum@yahoo.com
Tel: +40 749 595 403 / +357 99050489
https://www.facebook.com/rodica.lomnasan
http://www.rodica-lomnasan.ro/index.php
http://ateliere.net/ro/rodica-lomnasan
Studii:
Universitatea de Artã, Bucureşti – Secţia Graficã 1994
Liceul de Artã Nicolae Tonitza – Bucureşti 1983
Membrã a Uniunii Artiştilor Plastici din România din 1996
Membrã a EKATEK (Cyprus Chamber of Arts) din 2009
Din 1994 participãri la expozitii organizate de U.A.P. din România in tarã si strãinãtate
Workshop-uri si Rezidente:
1998 si 2000 -Workshop la “Centrul de Graficã Frans Masereel “, Kasterlee, Belgia
2002 “Prograph Foundation” - Atelierul din Orvelte, Olanda - Proiect: carte obiect cu ilustraţii litografie – poezia “La Steaua” de Eminescu in colaborare cu poetul olandez Toon Peters şi graficianul Toon Wegner - Profesor laUniveristatea de Artã, Groningen)
2009 – Workshop: Hambis Printmaking Museum, Plataniskia, Cipru - profesor invitat
Expoziţii personale:
2015 “Poveşti mediteraneene” - Institutul Cultural Român, Bucureşti
2015 “Polychrome”- Chiaki Kamikawa Contemporary Art Gallery, Paphos, Cipru (2 artişti)
2014 Expoziţie de Gravurã - Centrul de Gravurã Hambis, Plataniskia, Cipru
2011 “Arthis” - Centrul Cultural Româno-Belgian, Bruxelles
2007 “Reflections” - Galeria Opus 39 – Expoziţie organizatã de Ambasada României la Nicosia, Cipru
2009 Centrul de Gravurã Hambis, Plataniskia, Cipru
2009 Dino’s Art Cafe, Limassol, Cipru
2006 “Inner Gateways”- Galeria Kallepeia, Cipru -prezentatã de Ambasadorul Romaniei la Nicosia
2004 Galeria “Deel 2”, Olanda
2006 “Another possible World”, Ibsen Café, Limassol, Cipru - cu ocazia celebrarii anului Ibsen
2002 “Metamorfoze” Galeria ENZO, Antwerpen, Belgia
2002 Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, Mogoşoaia - Galeria Foisor
2002 Galeria Lage Land, Groningen, Olanda
2002 Art Jazz Club Orizont, Bucureşti
2001 Galeria Simeza (2 artisti: graficã & sculpturã)
2000 Centrul Cultural Palatele Brâncovenesti Mogoşoaia - Galeria Parter
1998 Sala „Omnia“, Senatul României
1997 Galeria Cãminul Artei, Bucureşti
1996 Galeria de Artã Sibiu
Expoziţii colective:
2016
Expoziţia “Marina in pictura româneasca cu tablouri din colectii particulare”, Muzeul National Cotroceni
Expoziţia “Oglindire si Transfigurare” - Salonul de primavara Temeiuri, Sala Constantin Brâncuşi, Palatul Parlamentului, Bucureşti
BIAMT - Bienala Internaţionalã de Arte Miniaturale, Timişoara
Salonul mic “SMB10”- Expoziţia “Blur”, Galeria Cãminul Artei Bucureşti
Art Sfari, Bucureşti
2015
Expoziţia ‘Women and Art” – Centrul cultural Technopolis, Paphos, Cipru (martie)
Grafica Româneascã 2015
“Contemporary Art Ruhr”, Germania
Expoziţie de grup & Târg de carte, Centrul Cultural “Famagusta Gate” – Nicosia, Cipru
Expoziţia “Elogiul frumuseţii ca infaţişare a binelui” - Salonul Temeiuri - Sala Constantin Brâncusi, Palatul Parlamentului
Art Sfari, Bucureşti
Saloanele Moldovei
“Salonul de Toamnã” - Sala Constantin Brâncuşi, Palatul Parlamentului
Expoziţia “A4”, Galeria Simeza, Bucureşti
2014
Expoziţie de grup - Centrul Cultural Strovolos, Nicosia, organizatã de EKATEK Cipru cu ocazia inaugurarii
Saloanele Astrei - Editia II-a, Sibiu (decembrie 2014- februarie 2015)
Galeria Kypriaki Gonia - Expoziţie de grup, Larnaca, Cipru (iulie 2014)
“Grafica Romaneascã”
Centrul de cultura “Syntonistiko”, Limassol, Expozitie organizata de EKATEK - Cipru (iulie-august)
Bienala Internaţionalã Ion Andreescu, Buzãu
Expoziţia “Pomul Vietii” - Salonul Temeiuri, Sala Constantin Brâncuşi – Palatul Parlamentului, Bucureşti
2013
Salonul de Gravurã si Sculpturã, Galeria Simeza, Bucuresti
Salonul Mic “SMB7”: „Seducţia unghiului drept”, Galeria Cãminul Artei - Bucureşti 2013
“Grafica Romaneascã”
Arte Bucureşti (octombrie)
Expoziţie de grup ”Structuri, Linie, Culoare”, Galeria Elite, Bucureşti
2012
Salonul de Gravurã şi Sculpturã, Galeria Simeza, Bucureşti
“Grafica Româneascã”
2011
Expoziţie de grup cu ocazia zilei internaţionale a femeii, Centrul Cultural Româno-Belgian “Arthis”, Bruxelles, Belgia
Expozitia “Casa” – Galeria Simeza, Bucureşti
Expoziţia de grup “Petra tou Romiou”(Piatra Afroditei), Hellenic Bank Head quarter, Nicosia, Cipru (impreuna cu artişti ciprioti)
“Grafica Româneascã”, Bucureşti – prima ediţie
2010
Expoziţie de grup. organizatã de Municipalitatea Anoyra-Limassol, Cipru
2008
Expoziţia “Dialog”, Nicosia – Cipru - Expoziţie de grup organizatã de Ambasada României la Nicosia şi Ministerul Culturii Cipru (noiembrie-decembrie)
2007
Expoziţia “All Women 4 You” - organizatã de Fundatia de Artã “Pegasus la “Art Studio 55” Limassol, Cipru - cu ocazia zilei internaţionale a femeii
2004
“Casa” - Expoziţia de grup, Galeria Lage Land – Groningen, Olanda
2003
Trienala Internaţionalã de Gravurã Micã - Chamalieres, Franţa - Diplomã de onoare
Expoziţie jubileu a Centrului de Gravură“Frans Masereel” - Kasterlee, Belgia
Salonul de Toamnã, Bucureşti
2002
“Lilla Europa 2002” – Biennala de Picturã şi Gravurã Micã - Hallsberg şi Orebro, Suedia
Al 4-lea Simpozion de Litografie, Tidhaholm - Suedia
Expoziţia de grup “G7” – Galeria Hag
Expoziţie de grup - Galeria Cãminul Artei, Bucureşti
Expoziţie de grup - Galeria Otopeni
2001
“Graficã Românească Contemporană”, Sao Paolo, Brazilia (expoziţie itinerantã)
Salonul de Toamnã, Bucureşti
"Eclipsa": Arta in Afara muzeului - Râmnicu Vâlcea
Salonul Naţional de Artã Plasticã, Romexpo
Galeria Apollo, Bucureşti.– Expoziţie de Gravurã (expoziţie itinerantã)
Expoziţie de Gravurã - Biblioteca Centralã Universitarã, Bucureşti
Târgul Internaţional de Arte Vizuale - Circul Globus, Bucureşti
2000
Festivalul Internaţional „Art Dans la Ville“, Saint Etienne, Franţa
“Gravure Franco-Roumain“ - schimb cultural Lyon – Bucureşti (2000 si 1999)
„Graficã Româneascã Contemporanã“- Seul, Coreea de Sud
Expoziţie de grup, “22 de Mãsti“ - Casa Iorga, Veneţia, Italia
Salonul Municipal, Bucureşti
1999
“Mini Print International of Cadaqués” - competiţie organizată de ADOGI, Spania,
“A III-a Expoziţie Internaţionalã de Graficã Contemporanã, Kuala Lumpur, Malaezia
Salonul Naţional de Gravurã, Muzeul de Artã, Tulcea
Târgul Internaţional de Arte Vizuale - Palatul Cotroceni, Bucureşti
Bienala Internaţionalã de Gravurã „Iosif Iser“, Muzeul de Artã, Ploieşti
Salonul Municipal, Bucureşti
Saloanele Moldovei, Bacãu
1998
“Mini Print International of Cadaqués” - competiţie organizată de ADOGI, Spania
“Kisgrafika 1998“ - Ex Libris, Budapesta, Ungaria
Salonul Naţional de Gravurã, Muzeul de Artã, Tulcea
Salonul Municipal, Bucureşti
Târgul de Artã - World Trade Center, Bucureşti
Saloanele Moldovei, Bacãu (expoziţie. itinerantă)
1997
Trienala Internaţionalã a Tinerelor Talente - Charleroi, Belgia
Trienala Internationalã de Graficã Cracovia'97, Polonia
“Mini Print International of Cadaqués” - competitie organizată de ADOGI, Spania
“The 19th International Independent Exhibition of Prints”, Kanagawa, Japonia
Bienala Internaţionalã de Gravurã Micã, Cluj
“Artişti Români în Anglia“ - Durham, U.K.
Bienala Internaţionalã de Gravurã „Iosif Iser“, Muzeul de Arta, Ploiesti
Salonul Naţional de Graficã, Galeria 3/4 T.N., Bucureşti
1996
Trienala Internaţionalã de Graficã - Bitola, Macedonia
Salonul National de Graficã, Galeria 3/4 T.N., Bucureşti
Salonul Municipal, Bucureşti
1995
“The 18th International Independent Exhibition of Prints”, Kanagawa, Japonia
Salonul Naţional de Graficã, Galeria 3/4 T.N., Bucureşti
Bienala Internaţionalã de Gravurã „Iosif Iser“, Muzeul de Artã, Ploiesti
Saloanele Moldovei, Bacãu
1994
A treia Bienalã Internaţionalã de Graficã - Belgrad
1993
Expoziţie de grup organizatã cu ocazia aniversãrii zilei Radioului – Casa Radio, Bucureşti
Expoziţia “De la Obiect la Gravurã” – Galeria Podul, Bucureşti
Salonul Naţional de Graficã, Bucuresti - ediţiile: 1992 şi 1993
Salonul Tineretului"- Bucureşti - ediţiile: 1990; 1992 şi 1993
Premii:
2009 Premiu oferit de Hellenic Bank, Cipru pentru Workshop la Muzeul de Gravurã Hambis – Cursurile de varã
1999 Premiul Fundaţiei “St. Luca“, Concursul Naţional de Arte Plastice, Bârlad
1997 Premiul Ziarului Curentul – Concursul “Tânãrul Dominus“, Galeria Dominus, Bucureşti
1995 Premiu pentru litografie in cadrul concursului “Tânãrul Dominus“, Bucureşti - Galeria Dominus TN
2001-2002 Bursa "Fundaţiei Klara Tamas" - New York
***
"Rodica Lomnăşan la Serata Muzicală"
de Luiza Barcan
26.05.2004
Am cunoscut-o în aceeaşi toamnă bogată în întâmplări de-ale vieţii mele, din 1997. Nu tocmai întâmplător. George Dragomir şi Adriana Biscărean, soţia lui, ziaristă, m-au îndemnat să merg la Galeria Căminul Artei să văd expoziţia Rodicăi Lomnăşan, proaspăt absolventă a Academiei de Artă din Bucureşti. Ei o cunoşteau mai demult şi aceea era prima ei ieşire în public cu o expoziţie personală.
M-a uimit de la prima vedere dezinvoltura imaginilor desfăşurate pe simeze. Tânăra artistă nu era bântuită nici de orgolii, nici de prejudecăţi. O mică lume, alcătuită din nostalgii şi bucurii gata să fie împărtăşite, se deschidea în faţa ochilor mei. Iar comunicarea cu Rodica Lomnăşan a fost directă şi prietenească, din primul moment. Stând de vorbă aveam să descoperim că ea se ocupa de grafica revistei Azi Literar, unde eu scriam cronică plastică. Şi că aveam şi alte cunoştinţe comune, în afară de Adriana Biscărean şi George Dragomir.
O fiinţă mititică şi fragilă, Rodica Lomnăşan, absolventă de grafică şi îndrăgostită de poezia lui Mircea Ivănescu îşi dedica întreaga energie, nu puţină, unei tehnici grafice deloc la îndemână: litografia în culori. Toate lucrările, pline de culoare, spirit ludic şi lirism care se derulau în faţa mea erau realizate cu mare trudă. Atrasă de această tehnică aproape total ignorată de contemporani, Rodica îngroşa rândurile artiştilor gravori din atelierul de pe Strada Speranţei. Un grup care, datorită rezistenţei lui la ispitele vedetismului şi experimentalismului românesc contemporan, era şi este şi astăzi neimportant pentru breasla artiştilor, presă şi critici.
Mai întâi, Rodica mi-a explicat cum se face litografia în culori: negativul acesteia este un tip special de piatră, şistul de Bavaria. Acesta este prelucrat cu gumă arabică şi acid, după realizarea pe suprafaţa lui a unui desen în tuş gras. Pentru fiecare zonă cromatică, gravorul trebuie să utilizeze un alt negativ. Aici e dificultatea cea mai mare. Apoi, ca în cazul oricărei gravuri, pozitivul se imprimă la presă. Avantajul acestei tehnici constă în obţinerea unor efecte picturale deosebite. Spre deosebire însă de desen sau pictură pe suport de hârtie, pânză sau carton, unde se mai poate reveni sau şterge o linie greşită, gravura nu permite nici o ezitare. Ca şi în cazul cioplirii, intervenţia artistului trebuie să fie fermă şi bine controlată, înainte de execuţie. În aceste condiţii, încep să-mi imaginez de ce nu mai au căutare tehnicile gravurii, de ce sunt tot mai puţini artiştii care le practică şi, în special, de ce nu mai e la modă genul.
Grupate în trei cicluri, lucrările expuse de Rodica Lomnăşan la Galeria Căminul Artei au ca numitor comun o mare disponibilitate faţă de aspectul ludic al vieţii. Ele cultivă umorul, ironia şi nostalgia în dozaje bine echilibrate. Transmit nemijlocit bucuria comunicării cu privitorul şi invitaţia discretă la o lectură mai atentă. Dacă te simţi atras de imaginile create de artistă răsplata vine imediat: descoperi în casele-cetăţi inspirate din zona Sibiului, de unde provine Rodica Lomnăşan, entităţi vii şi protectoare, adăposturi cu istorie implicită, sugerată prin apel la memoria afectivă. Tipul special de arhitectură al caselor din Sibiu e reinterpretat plastic. Volumetria se anulează în suprapuneri de planuri saturate de culoare, cu profundă încărcătură afectivă. Ciclul Animalelor heraldice, al doilea prezent în expoziţie, este un comentariu vizual la poezia lui Mircea Ivănescu, o sursă constantă de inspiraţie pentru arta Rodicăi Lomnăşan. Portrete caricaturizate, personaje cu multiple feţe, completează discursul ei plastic. Motivul predominant, ca şi în ciclul Caselor, este ochiul. Sursa o reprezintă, cum spune Rodica, “casele cu ochi” de la Sibiu. Puzderie de ochi stranii şi jucăuşi semnalează o prezenţă vie, în spatele unei imagini spontane doar în aparenţă. Lucrările ei îmi amintesc şi de ochii totemici din pictura lui Victor Brauner sau, mai târziu, din cea a lui Ţuculescu.
După vizitarea expoziţiei şi întâlnirea cu Rodica Lomnăşan nu-mi las impresiile să lâncezească. Scriu imediat o cronică ce apare în Azi Literar. Şi rămân în bune relaţii cu artista pe care o întâlnesc apoi, adeseori, în diferite împrejurări legate de profesiunile noastre.
În primăvara lui 1998 o trec pe Rodica Lomnăşan pe lista artiştilor care trebuie să ajungă la Serată. Din punctul meu de vedere, ca şi al domnului Sava, ea răspunde intenţiilor noastre de a promova artiştii tineri. Merg împreună cu Alexandru la ea acasă, în Crângaşi, ca să selectăm lucrările. Aici constatăm că Rodica, neavând un atelier al ei, ci doar pe cel colectiv de pe strada Speranţei, lucrează la domiciliu, claustrată în spaţiul restrictiv al unui apartament de bloc construit în anii “glorioşi” ai socialismului. Alexandru îmi spune, când ne pregătim de plecare, că e impresionat de sinceritatea şi spontaneitatea artistei. Or, el e foarte exigent, în primul rând cu sine, iar apoi cu toţi colegii de breaslă.
Studioul 1 al Televiziunii, februarie 1998
Ce idee credeţi că mi-a venit, cu puţin înainte de a stabili data participării Rodicăi Lomnăşan la Serată? Ei bine, influenţată de ideea că artiştii tineri trebuie ajutaţi să răzbată, îi vorbesc domnului Sava despre fiica prietenei mele Cornelia, Iulia Olteanu, studentă la pian pe atunci, în ultimul an. Nu-i spun decât că mie îmi place cum cântă Iulia şi că poate o invităm la Serată. Deja intru pe alt teritoriu şi nu vreau să forţez nota. După un timp scurt însă, domnul Sava îmi spune să o invit pe Iulia să cânte. Îmi cere un C.V. de-al ei şi în rest “merge pe mâna mea”, cum se zice. Se nimereşte ca Iulia Olteanu să fie invitată la această Serată la care participă şi Rodica Lomnăşan. Din nou o coincidenţă fericită. Şi ca întâmplarea să fie reuşită din toate punctele de vedere, invitatul domnului Sava e tânărul istoric ieşean Mihai Răzvan Ungureanu. Aşa a fost să fie.
În răstimpul pregătirilor de dinainte de emisiune, când eu şi Rodica panotăm lucrările în studio, iar Iulia Olteanu îşi repetă piesele la pianul din dotare, mă simt aproape inutilă la un moment dat, atât de bine reuşesc să comunice, să se înţeleagă şi să se ajute reciproc cele două tinere artiste. O să vă întrebaţi cum. Aşa, pur şi simplu, încurajându-se una pe alta sau făcând câte un gest aparent mărunt, de ajutor, care contribuie la stabilirea unei atmosfere de solidaritate în recele şi impersonalul studio al televiziunii. Iar eu mă simt foarte bine, ca un dirijor discret, din umbră, al evenimentelor. Nu vă temeţi, conştiinţa mea ştie că nu eu sunt, de fapt, dirijorul, ci el, amfitrionul tuturor întâlnirilor culturale pe care nu le-aş fi crezut niciodată posibile.
Mihai Răzvan Ungureanu, tânăr intelectual din oraşul de pe malul Bahluiului, este marea descoperire a lui Iosif Sava. Istoricul i-a fost student profesorului Alexandru Zub. Inevitabil, dialogul abordează şi un subiect mult iubit de Iosif Sava: Iaşiul natal. Mihai Răzvan Ungureanu străluceşte pur şi simplu, iar emisiunea are un tempo cu totul nou datorită vioiciunii ideilor comunicate, a legăturilor intelectuale şi afective care se înnoadă între cei doi colocutori, chiar sub ochii noştri.
Interludiile muzicale ale Iuliei Olteanu se succed şi ele cu repeziciune. Am emoţii şi pentru ea şi pentru mama ei care priveşte acum la televizor, cu sufletul la gură. Încerc să ghicesc ce crede Iosif Sava. După cum pot citi pe chipul lui, n-am dat greş cu Iulia intrând pe un teritoriu care nu-mi este familiar.
După discuţia despre Iaşi, un axis mundi pentru domnul Sava, amfitrionul nostru spune că în minutele următoare va avea loc al şaselea vernisaj în direct al Seratei. Apoi:
– Nici la Oxford n-au loc asemenea serate, ce părere aveţi, domnule Mihai Ungureanu? Luiza, spuneţi cine este Rodica Lomnăşan?
– Rodica Lomnăşan a absolvit facultatea acum doi ani şi se trage din Sibiu!
– Auziţi domnule Ungureanu, ce termen cu parfum de istorie, “se trage”!
– Doar despre istorie vorbim, completez eu.
– De ce n-am auzit nimic până acum despre Rodica Lomnăşan? De ce nu se scrie despre ea?
– Vă contrazic, eu însămi am scris şi au mai scris şi alţii, dar Rodica e la început de drum şi artiştii tineri nu sunt prea mult luaţi în seamă. Presa şi critica se ocupă cu predilecţie de aceiaşi cinci-şase artişti-vedete. Ei au acces la premii, burse, tabere. Cei tineri n-au nici măcar ateliere.
Reţeta e de acum simplă, după cum v-aţi dat probabil seama: Iosif Sava lansează provocarea întrebând de ce nu e cunoscut cutare artist, iar eu trec la atac şi spun lucrurilor inacceptabile pe nume. Credeţi-mă că nu e nimic premeditat! Mai degrabă, domnul Sava a intuit disponibilitatea mea de rosti, cu orice risc, ceea ce cred. Nimic nu-mi face o plăcere mai mare şi nu mă eliberează de tenebre, decât acest curaj, al unei timide fără leac, de a spune ceva ce alţii nici n-au curajul să gândească.
Vorbesc apoi despre subiectele abordate de Rodica Lomnăşan în lucrările ei, majoritatea fiind dintre cele prezentate cu ocazia primei ei expoziţii personale, la Galeria Căminul Artei. Spun că în spatele fiecărei lucrări se ascund sute de schiţe şi domnul Sava zice că nu interesează asta ci doar ceea ce se vede.
Uşor timorată, Rodica spune şi ea ceva despre tehnica în care lucrează. Momentul nostru se încheie cu afirmaţia plină de satisfacţie a lui Iosif Sava:
– Ce de trotiluri am lansat noi în emisiunea aceasta!
Emisiunea se termină şi toată lumea e mulţumită. Acasă, pe Pache Protopopescu, ne aşteaptă Cornelia Olteanu care-mi spune că apariţia Iuliei în emisiunea lui Iosif Sava este cea mai mare bucurie din viaţa ei.
|
Data: 04.12.2016
Dimensiune: 58 obiecte
|