...
Despre Maria Jarda – ” NATURAleţea în pictură”
Aduce în această expoziție o natură vie, vibrantă ca stare și culoare. Cromatica intensă crează efectul unei revelații în fața naturii, a unei stări de uimire și, totodată, de admirație profundă în fața acesteia.
„Apusul în Cișmigiu” este ca o metaforă a unui final ce încă îți rezervă surpriza unui ultime oglindiri a luminii înainte de a se stinge. O gamă variată de culori, armonizate cu sensibilitate, descriu o stare de visare, de rătăcire a imaginației pe o temă pe cât de clară – a apusului de soare, pe atât de generoasă ca și emoții resimțite în fața pânzei, de către plasticiană, în momentul realizării picturii, iar, mai apoi, de către privitor, aflat față în față nu doar cu un tablou, ci cu o mărturisire a unei taine ce scoate la iveală sensibilitatea omului și a pictorului.
În pădurile ei, verdele în tonalități bine chibzuite, redă cu naturalețe o stare, o trăire, la fel de intense precum imaginea în sine. Copacii pe care îi proiectează ca niște verticale ce unesc cele două lumi, par uneori un pretext de a pune lumina pe planul îndepărtat, direcționând privirea către depărtări.
Maria Jarda are o sensibilitate ce ne duce cu gândul și cu imaginatia la „dulcele stil clasic”, iar acest sentiment îl regăsim în lucrările sale, care degajă o trăire delicată și totuși puternică, o stare caldă prin pete de culoare, și totuși rece, prin albastrul cerurilor, calmă prin cromatică, și tumultoasă, prin stare, în cazul marinelor.