Herold, readus acasa - Jacques HEROLD - „Le mouvement des lèvres“, 1968, ulei pe pânză
Hérold, readus acasă
24 mai 2011, Autor: Doinel Tronaru
http://www.adevarul.ro/cultura/literar_si_artistic/arte_vizuale/Herold-readus_acasa_0_486551868.html
Expoziţia de la Colors Art Gallery prezintă, la Bucureşti, 40 de lucrări ale unuia dintre cei mai mari artişti suprarealişti originari din România, aflate în colecţii particulare. Opere ale lui Jacques Hérold (1910-1987) – născut la Piatra Neamţ, ca şi Brauner, într-o familie evreiască –, precum „Jolie Blonde“ sau „La femmoiselle“, au făcut deliciul unor Breton sau Henry Miller.
Toate acestea - în total 40 de lucrări: pictură, grafică, sculptură - pot fi văzute acum la un loc de publicul din România, ţara natală a artistului, cu ocazia veritabilei expoziţii-eveniment dedicate pictorului suprarealist Jacques Hérold (1910-1987) şi intitulate „De la Suprarealism la abstracţionismul liric". Expoziţia rămâne deschisă până la 2 iunie la Colors Art Gallery - situată în str. Puţul lui Zamfir nr. 22-24 -, spaţiu expoziţional dedicat artiştilor plastici originari din România şi cu o marcată cotă pe piaţa internaţională.
Faptul că toate lucrările provin din colecţii particulare face şi mai rară ocazia de a admira, strânse la un loc, aproximativ 40 de lucrări ale artistului (pictură, grafică, sculptură) şi de a lua astfel o „doză" de artă suprarealistă, în ce a avut aceasta autentic şi revoluţionar. Expoziţia de la Bucureşti urmează celei deschise, în 2010 şi 2011, la Musée Cantini din Marsilia şi intitulate „Jacques Hérold et le surréalisme".
„Jolie Blonde“, 1938, ulei pe pânză
Ucenic la Brâncuşi Jacques Hérold este cel de-al doilea nume, ca importanţă, dintre artiştii suprarealişti români de origine evreiască, născut la Piatra Neamţ, după Victor Brauner, artist cu o (din ce în ce mai) puternică cotă internaţională. E-adevărat că micul Herold Blumer (numele cu care s-a născut viitorul artist) a copilărit la Galaţi, unde familia lui s-a mutat pe când el avea doi ani, tatăl devenind fabricant de bomboane. Totodată, opera lui este mult mai cunoscută şi apreciată în Franţa - ţară în care artistul a emigrat, în anii '30, şi unde s-a stins, în 1987, la Paris -, şi această situaţie se încearcă a fi remediată de o expoziţie cum este cea de la Colors Art Gallery.
În Franţa, Hérold a câştigat admiraţia lui André Breton, liderul grupului suprarealist, şi s-a bucurat de prietenia unor Henry Miller, Yves Tanguy sau Benjamin Fondane. Cu Constantin Brâncuşi se întâlneşte la Paris în 1931, devenind nu numai prieten, dar şi bucătar, instalator, secretar, ajutor de sculptor al acestuia. Remarcabil este şi faptul că, spre deosebire de majoritatea numelor din mişcările de avangardă, care au simpatizat cu comunismul şi cu leninismul, Hérold a fost un antistalinist, aşa cum o dovedeşte o caricatură a lui Picasso prezentă în expoziţie.
Visul ca o cale de cunoaştere
Reputatul specialist în istoria suprarealismului Sarane Alexandrian scria, în monografia dedicată artistului în 1995: „Jacques Hérold şi-a consacrat viaţa de artist pentru a-şi depăşi timpul şi şi-a cucerit propriul spaţiu acum, când nu mai este printre noi. Dăinuirea operei sale, care va interesa din ce în ce mai mult posteritatea, o să îl aducă irezistibil la un sens inversat şi complementar, să cucerească spaţiul timpului".
Catalogul expoziţiei din 2010, semnat de istoricii Christophe Dauphin şi Rose-Helene Iche, punctează: „Considerarea visului ca un drum de cunoaştere umană interioară este o idee modernă, căreia Hérold şi suprarealiştii i-au dat o mare importanţă, insistând asupra tuturor problemelor care includ realitatea. Înaintea lor foarte puţini au avut această îndrăzneală. Suprarealiştii au insistat tot timpul, încercând să salveze frumosul chiar în momentul când acesta era ameninţat".
„Jacques Hérold este unul dintre cei mai mari pictori ai secolului XX", afirmă istoricul Christophe Dauphin, autor al textului catalogului şi la Bucureşti. „Eminamente poetică şi complexă, creaţia sa n-a încetat niciodată să evolueze sub semnul focului şi al imaginarului cel mai dezlănţuit", mai spune Dauphin, care atrage atenţia că „Jacques Hérold a căutat întotdeauna să ajungă la alchimie", obsesie majoră a tuturor suprarealiştilor.
Info:
„Jacques Hérold (1910-1987). De la Suprarealism la abstracţionismul liric"
|
Dimensiune originala:
646x404
|